Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vervanging velg
#5
Zac 2000 velgen zijn niet slecht, ze zijn degelijk en zwaar. Daarmee ook betrouwbaar. Maar misschien zoek je liever iets lichters, maar 26 inch velgen van hoge kwaliteit worden langzaam wel wat lastiger te vinden. Enkelwandig heeft een enkele bodem, waar de holkamer velg dus een holle ruimte heeft. Bij enkelwandige velgen steken de spaakkopjes dus extra diep in de binnenband. Niet zo goed. Bijna alle velgen, behalve de allergoedkoopste zijn dus dubbelwandig ( bij mij zit een wand meestal aan de zijkant). Maar misschien is dat iets technisch.

De Magura's kun je waarschijnlijk zonder al te veel problemen wat breder stellen. Afhankelijk van het type kan dat wel even frummelen worden. Je moet een kunststof bol ringetje iets verschuiven over de ribbelige buitenkant van de remcylinder. Bij V_Brake kom je bij forse afwijkingen van de originele velgbreedte soms in de problemen omdat het zijdelingse verstelbereik daarvan redelijk beperkt is. Zeker als je V brakes hebt met schroefdraad op de armpjes aan de remblokjes. Dan kun je hooguit iets spelen met dikke en dunne ringetjes, ik schat een millimeter of 6 ongeveer.

Kijk met de schuifmaat even naar de huidige buitenmaat , de breedte van je velg. De binnenmaat houdt daarmee over het algemeen redelijk gelijke tred. Je kunt best bredere velg kiezen, maar ik zou wel een beetje in de buurt blijven. Heb je nu een 23 mm velg, dan zal tot 26mm ook nog wel gaan. Dan zit je vermoedelijk wel richting de grens. Er zij allerlei officiele richtlijnen gerelateerd aan de verhouding tussen band en velg, ook de bandendruk speelt daarin mee. Je kunt je voorstellen dat een 22mm racevelg met een 23 mm bandje op 8 bar iets minder te verduren heeft dan een MTB 22mm velg met een 54mm band op 8 bar. ( als er zo'n band zo zijn) Met een 42mm bandje op 6 bar doe je geen heel gekke dingen.

opgelet, koop je Tubeless ready velgen, dan kun je makkelijker overschakelen op tubeless systemen. Met alle voordelen van tubeless, als je dat wil gebruiken. Je krijgt daarmee echter ook het nadeel dat je buitenbandjes gelijk heel erg goed op je velg blijven zitten. Maar dan ook heel erg super goed, zelfs als jij dat niet wil. Soms zodanig dat je over de inzet van nijptang, kabelknipper of haakse slijper gaat nadenken.

Ik heb altijd gedacht dat spaken een gauge maat hadden en dat het een breuk van een inch is. 15 gauge spaken zijn inderdaad dunner dan 14.

Als je helemaal opnieuw gaat spaken, dan zou ik butted spaken nemen. Die veren iets meer in het middendeel en gaan daarom langer mee.

Overigens hebben sommige spaakcalculatie programma's ook een lijstje van ERD's in het systeem zitten. een 26er zac 2000 ga je waarschijnlijk wel vinden, 20 inch is toch wat minder gangbaar.

Het is misschien ook een optie om een paar doorsnee fietsenmakers uit het middensegment langs te gaan om te vragen of ze nog iets hebben staan/hangen. Niet de dure race zaken, niet de E bike verkopers , maar daar tussenin. Zo'n dorpsfietsenmaker die ook wel wat sportief spul heeft staan.
Antwoord }


Berichten in dit topic
Vervanging velg - door Martin van Mourik - 16-Nov-2023, 08:31 PM
RE: Vervanging velg - door melle z - 16-Nov-2023, 08:59 PM
RE: Vervanging velg - door kuŝbiciklo - 16-Nov-2023, 09:48 PM
RE: Vervanging velg - door melle z - 16-Nov-2023, 10:29 PM
RE: Vervanging velg - door Jeroen S - 16-Nov-2023, 11:33 PM
RE: Vervanging velg - door kuŝbiciklo - 16-Nov-2023, 11:37 PM
RE: Vervanging velg - door Jeroen S - 16-Nov-2023, 11:43 PM
RE: Vervanging velg - door Theo Mol - 17-Nov-2023, 11:17 AM
RE: Vervanging velg - door melle z - 17-Nov-2023, 11:25 AM
RE: Vervanging velg - door Martin van Mourik - 19-Nov-2023, 11:47 PM
RE: Vervanging velg - door LigfietsWilsum - 20-Nov-2023, 06:29 AM
RE: Vervanging velg - door Jeroen S - 20-Nov-2023, 01:06 AM
RE: Vervanging velg - door melle z - 20-Nov-2023, 04:19 PM
RE: Vervanging velg - door Martin van Mourik - 20-Nov-2023, 10:11 PM
RE: Vervanging velg - door Martin van Mourik - 11-Dec-2023, 01:12 AM
RE: Vervanging velg - door LigfietsWilsum - 11-Dec-2023, 06:41 AM
RE: Vervanging velg - door Josligfiets - 11-Dec-2023, 09:47 AM
RE: Vervanging velg - door Victor - 11-Dec-2023, 09:55 AM
RE: Vervanging velg - door baron062 - 12-Dec-2023, 08:43 PM
RE: Vervanging velg - door Martin van Mourik - 13-Dec-2023, 12:59 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de ...datakneder — 09:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
magdatdingopdeweg.nl...Frutsel — 08:41 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Als ik al wat te d...Martin van Mourik — 08:39 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik d...Hardloper — 08:20 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de bu...Jeroen S — 07:52 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Volgens mij zit hard...Jeroen S — 07:36 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Maar ga je verder ...datakneder — 07:35 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ik rijd hier in een ...Jeroen S — 07:12 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Volgens mij bedoel j...Jeroen S — 06:45 PM
Quest "opbokken"
Onno, ik was even ve...Jeroen S — 06:30 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
super! dankjewel.=oNNo= — 05:31 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
ik lees hier steed...datakneder — 05:16 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
ik lees hier steeds ...=oNNo= — 05:09 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
De 20 inch Quest had...Willeke_IGKT — 02:53 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Had die ene blad voo...Hardloper — 02:10 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Gewoon ouderwets bor...Raymond — 02:06 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Ja er was zover ik w...Hardloper — 02:01 PM