18-Nov-2023, 03:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Nov-2023, 03:13 PM door 365cycle.
Edit Reason: typo
)
(17-Nov-2023, 07:02 PM)Hardloper schreef: Op diezelfde website zie ik:
E-bike-merk QWIC dreigt failliet te gaan: wat ging er mis? (bright.nl)
Dus ondanks de geniale marketing hebben sommige het toch erg moeilijk.
Dit is gewoon een logisch gevolg van de rare tijd waar we de afgelopen jaren in geleefd hebben, meer sectoren hebben hier last van.
Even een gedachtenexperiment. Stel je voor, je bent fabrikant van een product en je produceert met 100 mensen 1000 eenheden per maand, waarmee je 5% van de markt in handen hebt (totaal dus 20000 per maand). Er breekt een crisis uit waardoor iedereen ineens het product wil hebben; de vraag verandert van 20000 naar 100000 per maand.
Produceren wordt door de crisis iets moeilijker, maar met hangen en wurgen kan je toch 1500 eenheden per maand uit je huidige team persen. Door te groeien van 100 naar 250 mensen kan je echter 5000 eenheden per maand uit je fabriek halen.
Wil je dan A of ga je toch voor B?
Scenario A: Lekker veilig, 1,5% van de markt met dezelfde 100 mensen
Scenario B: Inspelen op de hype, je huidige marktaandeel met 150 mensen méér
We zijn een 2,5 jaar verder en zo abrupt als de crisis gekomen is komt die ook weer ten einde. Behalve dat stort de vraag naar je product (en dat van de concurrenten) ook ineens in als een plumpudding; de markt is oververzadigd, dus de vraag is lager dan voor de crisis. We wonen en werken echter in Nederland, waar medewerkers in 2,5 jaar gewoon een vast contract voor elkaar kunnen krijgen. Daarnaast heb je inmiddels een veel grotere productiehal en ook de opslag is gegroeid. Wat hebben we nu?
Scenario A: We hebben 1,5% van de markt in plaats van onze oude 5%, die is tegenwoordig echter geen 20000 per maand maar slechts 12000 per maand. We hebben aangetoond 1500 per maand te kunnen produceren en hebben dus wel wat financiële reserve opgebouwd, maar de markt heeft slechts 180 eenheden per maand nodig. Meer marketingbudget investeren zal resulteren in prijsvechten met de concurrentie.
Scenario B: We hebben nog steeds 5% van de markt, de vraag bij ons is nu 600 eenheden per maand en we kunnen er 5000 produceren.
In beide gevallen zullen we reserves op moeten eten en af moeten slanken wat er af te slanken valt. In Scenario B zal dit waarschijnlijk altijd nog iets makkelijker gaan dan in Scenario A, omdat zo'n snelle groei vaak ook tijdelijke groei is en je daar als ondernemer op inzet. Maar inderdaad, makkelijk gaat het zeker niet zijn.
En zeker nu, ruim 1,5 jaar na het eindigen van de laatste Corona-maatregelen, zijn er ondernemers die het vet van de botten hebben, en hun bedrijf in de tussentijd niet onvoldoende hebben kunnen aanpassen aan de veranderde omstandigheden. Of ze dat aan het begin van de Corona-crisis wel gedaan hebben of niet, is dus lang niet zo relevant als je zou denken.
PS: Het verbaast me dat we nog geen fraaie journalistiek hebben gelezen over gebeurtenissen bij fabrikanten van medische mondmaskers. Misschien is het product te eenvoudig ofzo, maar als er de afgelopen jaren een markt volatiel geworden is, is het die wel
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.