20-Nov-2023, 11:23 PM
(20-Nov-2023, 08:56 PM)Tegelfanaat schreef:(20-Nov-2023, 03:43 PM)twilwel schreef:(20-Nov-2023, 03:34 PM)365cycle schreef: De meeste van ons dragen een zeer compacte en krachtige li-ion accu vlak langs onze edele delen... gaat meestal goed
Ik snap deze gelatenheid niet? Het gaat niet -altijd- goed en er zijn immers alternatieven.
Ik moet de eerste telefoon met een loodaccu nog tegenkomen.
Ik snap deze gelatenheid uitstekend. Als je kijkt naar het enorme gebruik van li-ion accu's in allerlei vormen en maten en dat afzet tegen de problemen die ermee zijn haal ik mijn schouders er over op (maar ga niet voor een habbekrats laders met "C E" keuring kopen). Kans op een fors verkeersongeval met je VM, gebaseerd op de aantallen die er rondrijden en de n=2 van die ongevallen die ik ken in het afgelopen jaar, kun je beter helemaal niet in je VM stappen.
Ik gebruik standaard 20Ah USB powerpacks voor de stroomvoorziening in de Snoek (merk Baseus, komt ook uit China maar geen dubbeltje-op-de-eerste-rij dus hopelijk fatsoenlijke electronica)
De loodaccu is het enige alternatief? Poepoe, zozo, nou eh, dan stop ik maar met fietsen.
Nu even serieus:
LFP accu's ZIJN lithium accu's, het is een vorm die wél veilig is en waarop alle EV en e-bike fabrikanten geleidelijk aan op overstappen ook al zijn ze wat zwaarder. Waarom? Omdat er echt teveel EV's de fik ingaan, de brand bijna niet te blussen valt, steeds weer opnieuw oplaait en hele parkeergarages afbranden. Onze accu's zijn een stuk kleiner, maar de risico's zijn evengoed best groot als je er niet op tijd bij bent. Velomobielen worden, misschien ongemerkt, steeds verbeterd qua veiligheid en daar hoort een veiliger accu ook gewoon bij. Dat is binnen handbereik door geleidelijk aan over te stappen op LFP accu's en tot die tijd de li-ion accu's in de gaten te houden bij het laden en liefst niet in huis te laden.