27-Nov-2023, 10:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Nov-2023, 10:41 PM door twilwel.)
(26-Nov-2023, 01:47 AM)365cycle schreef: Als je een "6V" accu hebt die uit 5x 1.2V NiMH cellen bestaat ofzo, houd er dan rekening mee dat de spanning ook onder de 6V zakt als de accu bijna leeg is. Ik weet niet precies hoe de B+M dan reageert.
Ik heb gereden met 6V en B&M IQ-E met verschillende velomobielen. De grotere NiMh van 6V ging prima (ik had een joekel van e-bike cellen), maar de gewone standaard 4,5Ah NiMh moest ik sneller omwisselen, achteraf inderdaad omdat het voltage te ver zakt voor de lamp. Wat er gebeurt is dat de lamp gaat knipperen. Als je de lamp van binnenuit niet kunt zien merk je er niks van bij schemering. In het donker valt het wel op.
Kortom, de lamp is goed bruikbaar bij 6V, maar je komt minder ver op een acculading.
Voor Kuifjeraket heb ik net een 6V LifePo4 accu binnen, die een wat hoger voltage per cel heeft dan NiMh en dan zou het probleem helemaal moeten verdwijnen.