28-Nov-2023, 03:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Nov-2023, 03:53 PM door 365cycle.
Edit Reason: link gefikst
)
(28-Nov-2023, 03:35 PM)datakneder schreef: Maar ik denk dat je zelfs dan je opmerking geen hout snijdt.Je zegt het zelf eigenlijk al: het is volledig afhankelijk van je snelheid. Onderstaand plaatje op basis van een redelijk snelle velomobiel, geen best practice (een Milan SL is duidelijk sneller!), wel met de toerkap erop:
Stel alle weerstand op de fiets zou mij zonder remmen 51 km/h laten gaan. Dan hoef ik maar heel lichtjes te remmen om een constante snelheid van 50 km/h te hebben. Maar ik mopet veel meer remmen om een snelheid van 30 km/h te krijgen.
Ik heb even met de aanwijzer gezocht naar waar ongeveer het omslagpunt ligt. Daar staat de rode streep nu dus op.
Met een gemiddelde bestuurder in een verder zo goed als lege velomobiel (een paar reservebandjes en een pomp en je zit aan 25 kg), op een lange helling van slechts 4%, moet je tot 71 km/h steeds hárder remmen om dezelfde snelheid te behouden. Daarna wordt het weer minder omdat de luchtweerstand het langzaam begint te winnen.
De eindsnelheid, als je alle ruimte hebt, is dus redelijk precies 120 km/h.
Lijkt overdreven veel, maar je bent er verrassend snel. Hier zie je hoe makkelijk zo'n velomobiel naar de 80 km/h te trappen is. En ja, ik trap wel mee, maar het is maar een korte afdaling met een klein stukje 3%, en de omstandigheden waren eigenlijk niet eens optimaal (geen toerkap bijvoorbeeld, gewoon een open "badkuip"). Ik heb er de 95 al eens gehaald, zou de afdaling langer zijn dan zou het tempo veel verder oplopen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.