30-Nov-2023, 03:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Nov-2023, 03:40 PM door 365cycle.
Edit Reason: extra uitleg
)
(30-Nov-2023, 01:39 PM)PieterTrapt schreef: Waarom eigenlijk geen schijfremmen? Die remmen toch beter én zijn lichter in gewicht?Die lopen snel aan, trekken krom bij oververhitting, en kosten fors meer ruimte.
Dat laatste zal ik even iets beter onderbouwen:
Links zie je een velomobiel-voorwiel zoals we nu gebruiken.
1. is de remtrommel; alleen de ankerplaat zit daar rechts tegenaan. Die neemt eigenlijk vrijwel geen ruimte in, want de remschoenen etc. steken uit in de remtrommel.
In het midden zie je een auto-voorwiel: Die op de tekening is vrij dik, duidelijk van lichtmetaal. Het wiel heeft eigenlijk een U-vorm, het volledige gewicht van de auto wordt gedragen via de bevestiging (wielbouten) aan de buitenkant van het wiel. Bij 2. zie je de remschijf, bij 3. de remklauw. Doordat het wiel een grote holle ruimte heeft kunnen deze in de velg geplaatst worden. Zo'n "licht"metaal wiel is helaas niet zo licht; onder de 10 kg is al best bijzonder.
Op de rechter tekening zie je een velomobiel-wiel met een normale naaf en een schijfrem erachter. Er is geen holle ruimte in zo'n wiel, dus kunnen schijfrem en -klauw er niet in geplaatst worden. De breedte neemt daardoor fors toe.
De kunststof wielen van Alligt zijn hier mogelijk een oplossing voor, aangezien die wél die kenmerkende holle vorm hebben, maar volgens mij is de maximale druk bij die wielen beperkt. Ik weet niet in hoeverre ze geschikt zijn. En dan is er naast de beperkte ruimte dus nog het eerder genoemde probleem met vuil en koeling.
Het kan eigenlijk alleen redelijk eenvoudig als je de complete velomobiel anders ontwerpt, namelijk met besturing achter ipv voor.
Andere mogelijkheid is het geheel ~15cm breder maken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.