01-Dec-2023, 08:01 PM
(01-Dec-2023, 04:41 PM)Hardloper schreef: Gisteren had ik voor het eerst een ronde gemaakt van +50km. Jeetje wat kreeg ik koude voeten in mijn fietsschoenen. Iemand een goede oplossing ervoor?
Koude voeten komt omdat je elders warmte verlies.
1 De aanvoer: het bloed door je benen koelt af als je je benen niet goed warm houd. Een broek die winddicht is, maar wel vochtdoorlatend helpt. Wat nog beter helpt is een lange sportbroek onder je broek dragen. De tussenlaag (lucht) isoleert goed. Denk aan dubbel glas.
2 Je hoofd: Je lichaam heeft prioriteiten wat warm te houden. Op 1 staat je hoofd, omdat hier je hersenen in zitten. Hersenen gaan dood als ze te ver afkoelen. (En zonder hersenen blijf je koud). De delen die uitsteken; neus, oren, handen en voeten hebben een veel lagere prioriteit en koelen dus af als warmte schaars is. Je hoofd isoleren zorgt voor minder warmteverlies en houdt dus je voeten warm. De fietsersbond heeft ooit mijn samenvatting gepubliceerd: Koud voeten? Zet een muts op.
Verder is het handig om je broek in je sokken te stoppen, zodat ook hier door luchtstroom geen warmte verloren gaat.
En zijdelings: bij een hoge trapfrequentie zet je minder druk op je voeten en knel je de bloedstroom minder af.
Niels, brrrrr, van der Wal
De verrijking zit in de beperking