03-Dec-2023, 02:52 PM
De QV heeft een dubbelzijdig vrijloop mechanisme in de cassettebody, met twee halve assen.
Met een zeilboot stuur je ook met de achterkant, volgens mij. Het bevestigingspunt voor de mast zit altijd voor het midden van de boot. Bij meer masters, zit het grootste zeiloppervlak voor het midden van de boot. In Giethoorn is goed te zien dat veel mensen even moeten wennen aan de andere manier van sturen in een boot. Na een poosje krijgen sommigen het door, dat de boot naar rechts gaat als je de helmstok naar links duwt. Tegen de tijd dat er weer afgemeerd wordt, gaat het meestal zonder brokken.
Niet alleen de massa is geringer bij een velomobiel, ook de wielbasis, de spoorbreedte. Het is een erg complex spel. Bij een auto kunnen de achterwielen uitbreken, overstuur. Dat is o.a. te corrigeren met de voorwielen die nog gewoon grip hebben. Bij schuiven over de voorwielen (onderstuur)gaat de auto gewoon nog rechtdoor, terwijl de wielen een andere kant op wijzen. Vaak op te lossen door het gas los te laten.
Bij achterwielbesturing is het wat complexer, als het achterwiel uitbreekt, omdat het niet genoeg grip heeft kun je alleen tegensturen met dat zelfde wiel wat toch al onvoldoende grip heeft. Remmen verplaatst het gewicht naar voren, en ontlast het achterwiel. Minder belasting resulteert ook in minder grip.
Met een zeilboot stuur je ook met de achterkant, volgens mij. Het bevestigingspunt voor de mast zit altijd voor het midden van de boot. Bij meer masters, zit het grootste zeiloppervlak voor het midden van de boot. In Giethoorn is goed te zien dat veel mensen even moeten wennen aan de andere manier van sturen in een boot. Na een poosje krijgen sommigen het door, dat de boot naar rechts gaat als je de helmstok naar links duwt. Tegen de tijd dat er weer afgemeerd wordt, gaat het meestal zonder brokken.
Niet alleen de massa is geringer bij een velomobiel, ook de wielbasis, de spoorbreedte. Het is een erg complex spel. Bij een auto kunnen de achterwielen uitbreken, overstuur. Dat is o.a. te corrigeren met de voorwielen die nog gewoon grip hebben. Bij schuiven over de voorwielen (onderstuur)gaat de auto gewoon nog rechtdoor, terwijl de wielen een andere kant op wijzen. Vaak op te lossen door het gas los te laten.
Bij achterwielbesturing is het wat complexer, als het achterwiel uitbreekt, omdat het niet genoeg grip heeft kun je alleen tegensturen met dat zelfde wiel wat toch al onvoldoende grip heeft. Remmen verplaatst het gewicht naar voren, en ontlast het achterwiel. Minder belasting resulteert ook in minder grip.