03-Dec-2023, 05:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 03-Dec-2023, 05:28 PM door 365cycle.)
(02-Dec-2023, 11:09 PM)Hardloper schreef: Bedoel je dus bv dit:Dat bedoelde ik idd. Overigens zou de accu voorzien moeten zijn van een BMS, en daar zou ik gewoon op vertrouwen.
Hq-Power Plug 5.5 X 2.1mm | DiscountOffice.nl
Volgens mij had je die in verschillende maten. Maar ik zou dan zowel het mannetje als vrouwtje willen. En klopt het dat wanneer ik hier een voltmeter tussen hang. Dat ik overladen en dus brand mee kan voorkomen. Of kan ik tijdens het opladen de batterij spanning meten net als bij het ontladen. Dat ik dit er gewoon tussen hang.
De velomobiel-accu bestaat waarschijnlijk uit 3 cellen in serie, om de juiste spanning te krijgen. Die cellen slijten langzaam, en soms niet precies gelijk; het is een chemisch proces. Is één van de cellen veel verder versleten dan de rest, dan stijgt de interne weerstand. Die cel is dan dus moeilijker op te laden en te ontladen dan de anderen. De BMS regelt dat de cellen ondanks dat verschil toch in balans blijven. Ga je nu meten of de celspanning voor die BMS 12,6V is, dan weet je nog steeds niet of dat 4,2+4,2+4,2 is, of misschien toch 4,4+3,8+4,4, en die laatste situatie is gevaarlijk. Met andere woorden: met een voltmeter weet je over veiligheid bij opladen eigenlijk nog steeds niets.
Enige redenen dat ik ze gebruik, zijn dat ik o.a. accu's zonder BMS gebruik, en ik wil graag op ieder moment in m'n ooghoek hebben hoe vol m'n accu nog is. Zit ik dan op een lang stuk, dan is op tijd wisselen of doorrijden tot het licht uitgaat in ieder geval een bewuste keuze.
PS: Wat betreft veiligheid: Als de behuizing begint door te slijten, of één of meer van de cellen bollen op, is het tijd om die accu in ieder geval ver van je huis vandaan te gaan bewaren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.