06-Dec-2023, 12:49 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Dec-2023, 12:51 AM door 365cycle.)
(05-Dec-2023, 11:36 PM)Hoekie schreef: The AX Sport used Solex ADDHE 40 carburettors until late 1988 and was then replaced with Weber DCOM 40s, just like the Peugeot 205 Rallye. Later, the AX 14 GT, with a single double barrel carburettor 85 PS (63 kW; 84 bhp) 1.4 L engine, also found in the Peugeot 205 XS, was introduced.Yup! Vraag me wel af hoe ze die Webers passend hebben gekregen onder de motorkap van de AX Sport. Ik heb ooit geprobeerd een setje te monteren en had geen ruimte meer voor een luchtfilter. Op de mijne zaten een tweetal wat plattere 45mm met een korter spruitstuk. Niet ideaal, want bovenin had ie wel power maar het inlaattraject was te kort om ook nog koppel onderin te hebben. De lucht stroomt dan niet snel genoeg om bij lage toerentallen vulling te hebben. Klonk wel goed (voor de liefhebber - ja, hij verliest. Van een Corvette)
(05-Dec-2023, 11:36 PM)Hoekie schreef: Heb hem destijds bij/samen met Postert in Oberhausen getuned. Van ~85 naar ~115 PK. Bij 640 kg eigen gewicht. Inclusief scherpe nokkenas. Hoekie aka Tinus tussengas. En later zijn verschillende zaken door mij gerepareerd/vervangen. Met name steekassen en handrem. Als ook een keer de luchtinlaat boven de Weber , nadat de buurvrouw aanbelde en vertelde dat er vlammen onder moterkap van de AX GT vandaan kwamen. Ik wist op een gegeven moment zelfs partnummers uit mijn hoofd.115 pk uit de 1.4 kon inderdaad heel goed. Ik ben wat later begonnen, en daardoor al vrij snel met de 1.6 uit o.a. de 306 gaan rommelen. 30% meer koppel en daarmee meer tuningspotentieel. Nog wat later kwam de TU5J4 in beeld.
640 kg? Wat had jij dan allemaal verbouwd? >> Ik heb flink zitten rommelen om m'n circuitbakkie zo dicht mogelijk bij de 600 kg te krijgen. Het totale interieur eruit, lichtere stoel erin, alle isolatie eruit, hemel- en deurbekleding weg, lichtere tank, reservewiel weg, lichtere achterklep (vastgezet), lichtere uitlaat, ramen vervangen door kunststof en nog veel meer. De AX GT met carb was standaard 709 kg, de variant met injectie was zelfs 730 kg en 750 kg na de facelift. Overigens liepen die motoren met monopointinjectie ook totaal niet slecht, en er kwam best wat meer uit dan de opgegeven 75 pk. Met name het koppel in het middengebied was top bij die dingen, daar kon zowel de GT carb als de latere GTI niet tegenop. M'n ouders hebben een tijd een GT inj. gehad als tweede auto, bij plotseling versnellen in 2 of 3 nam die eerst een duidelijke voorsprong op mijn GTI. Die laatste ging pas echt wat doen voorbij 4500 tpm.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.