We hebben in Nederland voor (brom)fietsers 3 soorten rotondes. Fietsers in de rotonde, vrijliggend fietspad strak naast de rotonde en vrijliggend fietspad royaal om de rotonde heen.
Vrijliggend fietspad strak langs de rotonde levert wat bezwaren op. De rotonde is een afzonderlijke ronde weg zonder begon of einde. Dat geldt voor zowel de fietsers als de bestuurders van motorvoertuigen.
Laat je de voorrang voor fietsers weg, dan doet zich het volgende voor. Tegen de klok in moet de fietser voorrang verlenen aan de auto's die de rotonde naderden. Rijdend met de klok mee moet aan de fietser voorrang worden verleend.
Bij het verlaten van de ronde, is de fietser die de rotonde volgt, doorgaand verkeer en de afslaande autobestuurder moet de doorgang voor de fietser vrij laten. Bovendien is bij deze vorm van rotonde de "dode hoek" ongunstig. Als er ruimte is dan worden vrijliggende fietspaden royaal buiten de rotonde aangelegd.
Er is geen afzonderlijke verkeersregel in het RVV 1990 betreffende voorrang op rotondes. Het staat de wegbeheerder vrij om binnen de bebouwde kom de keuze te maken fietsers in of buiten de voorrang.
Veel gemeente gaan af op advies van de SWOV. Het blijkt dat op rotondes met fietsers in de voorrang meer ongevallen worden geregistreerd dan bij fietsers buiten de voorrang. Buiten de voorrang zijn fietsers allerter op rotondes. Dan is de keuze gauw gemaakt. Scheelt een hoop borden en kosten.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/rotondes
Er is wel een advies om binnen 1 bebouwde kom alle rotondes hetzelfde uit te voeren. Dus of alle fietsers in of uit de voorrang.
Piet.
Vrijliggend fietspad strak langs de rotonde levert wat bezwaren op. De rotonde is een afzonderlijke ronde weg zonder begon of einde. Dat geldt voor zowel de fietsers als de bestuurders van motorvoertuigen.
Laat je de voorrang voor fietsers weg, dan doet zich het volgende voor. Tegen de klok in moet de fietser voorrang verlenen aan de auto's die de rotonde naderden. Rijdend met de klok mee moet aan de fietser voorrang worden verleend.
Bij het verlaten van de ronde, is de fietser die de rotonde volgt, doorgaand verkeer en de afslaande autobestuurder moet de doorgang voor de fietser vrij laten. Bovendien is bij deze vorm van rotonde de "dode hoek" ongunstig. Als er ruimte is dan worden vrijliggende fietspaden royaal buiten de rotonde aangelegd.
Er is geen afzonderlijke verkeersregel in het RVV 1990 betreffende voorrang op rotondes. Het staat de wegbeheerder vrij om binnen de bebouwde kom de keuze te maken fietsers in of buiten de voorrang.
Veel gemeente gaan af op advies van de SWOV. Het blijkt dat op rotondes met fietsers in de voorrang meer ongevallen worden geregistreerd dan bij fietsers buiten de voorrang. Buiten de voorrang zijn fietsers allerter op rotondes. Dan is de keuze gauw gemaakt. Scheelt een hoop borden en kosten.
https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/rotondes
Er is wel een advies om binnen 1 bebouwde kom alle rotondes hetzelfde uit te voeren. Dus of alle fietsers in of uit de voorrang.
Piet.