11-Dec-2023, 01:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Dec-2023, 12:55 AM door Martin van Mourik.)
Sinds afgelopen donderdag rij ik weer rond op mijn ligger. Ik heb drie weken lang rechtop gefietst, of eigenlijk over het stuur heen gebogen, en ben blij dat ik nu weer in een normale houding kan fietsen, zonder het lijf als remparachute. Het was in een periode met vaak kans op ijzel, voor een deel van de ritten zou ik vermoedelijk toch mijn ligger omgewisseld hebben voor een rechtopfiets vanwege de kans om onderuit te gaan bij onverwachte gladheid. Vorige winter ben ik op die manier twee keer stevig onderuit gegaan.
De door Tempelman geleverde 20 inch Weinmann ZAC2000 velg paste netjes op de oude spaken. Bij het verwisselen dacht ik eerst dat het wel zou gaan met geknoopte touwen om de spaken op hun plek te houden, maar dat viel tegen, toen heb ik alsnog schildersplakband gebruikt. Het was de eerste keer dat ik het opspannen van de spaken deed bij een achtervelg, waarbij de velg dus niet in het midden van de naaf staat, en dat vond ik wel wat lastiger. Ik ben een keer opnieuw begonnen nadat het wiel mooi recht en rond was, maar toch net een millimeter uit het midden bleek te staan. Een ervaren wielbouwer zou het waarschijnlijk in een half uurtje gedaan hebben, ik ben er heel wat uurtjes mee bezig geweest, met een doorlooptijd van twee weken. Ik ben vaak opgehouden om er later nog eens fris naar te kunnen kijken.
Ik verwacht niet vaak wielen te gaan bouwen en heb het zonder zo'n speciale wielrichter gedaan. Ik heb de remmen zonder de remblokken erin zo symmetrisch mogelijk afgesteld en die gebruikt als richthulpmiddel. Dat was ook nog lastig omdat de nokken waar de remmen op zitten niet mooi symmetrisch zijn, de ene staat ruim 2 millimeter verder naar achter dan de andere. Ik heb het wiel van acht plakkers met nummers voorzien en steeds een houten blok langs de velg gehouden bij het roteren van de velg om voor elke aanspanronde te bekijken waar eivorm of slag optraden, en daarvan dan steeds aantekeningen gemaakt op een klein wit bord. Het uiteindelijke resultaat is niet helemaal perfect, er zit nog ongeveer een tiende van een millimeter slag en eivorm in. Maar met de oude velg zat er een grotere slag in, dat een keer bijwerken was een klus die ik lange tijd voor me uit liep te schuiven.
Ik heb het ventielgat uitgeboord naar 8 millimeter voor Nederlandse ventielen. Dat sluit beter aan bij het voorwiel, bij de fietspompen die ik gebruik, en bij mijn andere fietsen. Als velglint heb ik een smal rolletje elektrische isolatieband gebruikt dat ik nog had liggen. Dat is nogal dun spul in vergelijking met de meeste velglinten, eens zien of dat bevalt.
De door Tempelman geleverde 20 inch Weinmann ZAC2000 velg paste netjes op de oude spaken. Bij het verwisselen dacht ik eerst dat het wel zou gaan met geknoopte touwen om de spaken op hun plek te houden, maar dat viel tegen, toen heb ik alsnog schildersplakband gebruikt. Het was de eerste keer dat ik het opspannen van de spaken deed bij een achtervelg, waarbij de velg dus niet in het midden van de naaf staat, en dat vond ik wel wat lastiger. Ik ben een keer opnieuw begonnen nadat het wiel mooi recht en rond was, maar toch net een millimeter uit het midden bleek te staan. Een ervaren wielbouwer zou het waarschijnlijk in een half uurtje gedaan hebben, ik ben er heel wat uurtjes mee bezig geweest, met een doorlooptijd van twee weken. Ik ben vaak opgehouden om er later nog eens fris naar te kunnen kijken.
Ik verwacht niet vaak wielen te gaan bouwen en heb het zonder zo'n speciale wielrichter gedaan. Ik heb de remmen zonder de remblokken erin zo symmetrisch mogelijk afgesteld en die gebruikt als richthulpmiddel. Dat was ook nog lastig omdat de nokken waar de remmen op zitten niet mooi symmetrisch zijn, de ene staat ruim 2 millimeter verder naar achter dan de andere. Ik heb het wiel van acht plakkers met nummers voorzien en steeds een houten blok langs de velg gehouden bij het roteren van de velg om voor elke aanspanronde te bekijken waar eivorm of slag optraden, en daarvan dan steeds aantekeningen gemaakt op een klein wit bord. Het uiteindelijke resultaat is niet helemaal perfect, er zit nog ongeveer een tiende van een millimeter slag en eivorm in. Maar met de oude velg zat er een grotere slag in, dat een keer bijwerken was een klus die ik lange tijd voor me uit liep te schuiven.
Ik heb het ventielgat uitgeboord naar 8 millimeter voor Nederlandse ventielen. Dat sluit beter aan bij het voorwiel, bij de fietspompen die ik gebruik, en bij mijn andere fietsen. Als velglint heb ik een smal rolletje elektrische isolatieband gebruikt dat ik nog had liggen. Dat is nogal dun spul in vergelijking met de meeste velglinten, eens zien of dat bevalt.