20-Dec-2023, 02:04 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20-Dec-2023, 02:07 AM door 365cycle.)
(19-Dec-2023, 10:18 PM)Hardloper schreef: Wat is veel vermogen trappen? Ja ik weet het, als ik zoveel vermogen trap als een specifieke persoon hier. Dan is dat veel.Daar kan je geen absoluut antwoord op geven. Je moet een hoop meewegen.
1. Van wat voor belasting houdt je lijf?
Bestaan je spieren vooral uit type 2 spiervezel, dan hebben ze verhoudingsgewijs veel brandstof nodig. Het is dan moeilijker om langdurig (uren) een hoog vermogen te leveren, en het kan ook wel complexer zijn om voldoende te eten. Type 2 spiervezel ("fast twitch") is niet efficiënt, maar kan in een korte tijd wel héél veel energie overbrengen. Baansprinters vind je dus in deze categorie (zowel op een fiets als ernaast ), maar ze zijn niet alleen: Er is nog een subgroep met "super fast twitch" spiervezel, al weet ik niet of dat wetenschappelijk gezien echt helemaal een andere categorie is. In ieder geval; dat hebben is handig als je boxer of kickbokser bent, of een andere zwaar explosieve sport doet. Deze mensen zien er vaak ook atletisch uit, en als je binnen die groep dan weer een extreem geval bent noemen ze je Quadzilla.
Heb je vooral type 1 spiervezel, dan doet je beachbody het iets minder goed, en gaan plotselinge explosies ook wat minder goed dan in de eerste groep, maar ben je wél een ster in extreem lang hele hoge duurvermogens trappen, ook als de directe brandstof eigenlijk al op is (dus vetverbranding).
Overigens kan je je lichaam op dit gebied wel "verschuiven". Niet volledig, maar tot op zekere hoogte zeker. In het begin was ik veel meer sprinter dan ik nu ben. Vermoed dat m'n uiterste piekvermogen met zo'n 10% ingezakt is (deels zal leeftijd ook een invloed spelen - minder testosteron = minder aanleg voor spiergroei), maar m'n duurvermogen is nu juist prima op orde (en daar pluk ik bij m'n gebruikelijke ritten de vruchten van).
2. Hoe groot ben je? Wat weeg je?
Een groter lijf, met grotere handen, grotere voeten, langere benen heeft ook een hart dat qua proporties klopt met de rest, maar slechts tot op zekere hoogte: mensen die ongewoon groot zijn hebben vaak wel een groter hart, maar niet volledig in verhouding tot hun formaat. Bij kleinere mensen geldt het tegenovergestelde. Deze niet volledig lineaire verhouding komt overigens ook voor bij andere spieren.
Gezien dat hart dus tot op zekere hoogte "meegroeit" met de persoon waar het in zit, compenseert het ook tot op zekere hoogte het zwaardere lijf dat meegezeuld moet worden. Om deze reden worden vermogens voor proffietsers niet zozeer in watts bekeken, maar in watts per kg lichaamsgewicht. Bij UCI-sporten wordt er dan met deze variabelen gespeeld om een optimale situatie te creëren: een tijdritrijder kan groter zijn, zodat die meer vermogen levert. Hier kan dan een voordeel uit gehaald worden door de stroomlijn van deze persoon en zijn fiets te optimaliseren, gewicht is iets minder een kritiek punt. Een klimmer is vaak een klein, dun en licht ventje dat extreme duurvermogens kan trappen en op een zo licht mogelijke wielrenfiets gezet wordt (er is een ondergrens dus ze wegen gewoon even veel); stroomlijn is van ondergeschikt belang, de snelheden zijn niet vaak genoeg boven de 30 km/h om daarmee de winst te pakken.
Voordat we richting velomobielen gaan, 2 dingen over dat gewicht:
- Als het doel sneller fietsen is, dan zijn er inderdaad héél veel amateurwielrenners die beter eerst eens beginnen met meer fietsen en gewicht verliezen, ipv tienduizend euro stukslaan op het nieuwe, nóg lichtere model. Een nieuwe fiets is natuurlijk wel gewoon leuk
- Je vetpercentage omlaag werken heeft altijd zin... behalve als dat ten koste van je weerstand of je spiermassa is, en beide zijn echt wel iets om mee op te passen. Ga dus niet zomaar keihard diëten terwijl je ook aan het sporten bent, voor je het weet rijd je jezelf stuk. Het beste advies op dat gebied is mijns inziens: Zoek gerenommeerde, professionele hulp.
Loopt de weg omhoog, dan worden de verschillen al snel veel kleiner. Vooral als je rekening houdt met het feit dat mijn conditie in verhouding waarschijnlijk beter moet zijn om 4W/kg te kunnen leveren weet je dat de kans groot is dat de lichtere rijder op een steile helling het snelst is.
Ik heb de video al eens gedeeld, maar hier zie je de verschillen mooi terug:
Dan is de vraag natuurlijk: Wat is nou een goed vermogen per kilo?
- Voor de baansprinter: als je serieus mee wil doen op de baan moet je 5 seconden boven de 25W/kg kunnen knallen, en dan moet er nog best wat bijgetraind worden als je competitief wil zijn. In de teamsprint wordt er in de aanval weleens boven de kortstondig fors boven de 3000W getrapt;
- Voor duursport: Men zegt dat iedere enigszins normaal gebouwde, jonge, en volledig gezonde fietser met voldoende volharding een FTP van 4W/kg moet kunnen halen. Als je competitief wil zijn in UCI-wedstrijden, denk dan aan >6W/kg.
Als laatste kunnen we het nog even over mij hebben: Dat FTP van 4W/kg zit er op dit moment bij mij niet in. Ik heb me al een paar keer voorgenomen om echt gerichte trainingen te gaan doen, en te kijken of een FTP van >400W (4,5W/kg) nog te doen is op mijn vroeg-middelbare leeftijd... maar de offers die ik daarvoor moet brengen lever ik telkens toch maar niet Als ik deze passie in m'n jonge jaren al gehad had, en kijk naar wat voor vermogens ik nu nog kortstondig kan neergooien, dan had er denk ik wel een kleine carriere als baansprinter in me gezeten.
Als laatste: Pijn (bij anderen) is fijn, dus... dit gebeurt er wanneer je als niet-wereldkampioen langdurig 440W probeert te trappen
Hier wordt ook uitgelegd waar deze verschillen vandaan komen:
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.