Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[split] Wat is veel vermogen trappen?
#18
(21-Dec-2023, 12:04 AM)datakneder schreef: Mijn opmerking was eigenlijk niet direct gerelateerd aan snelheid in absolute termen, maar meer in een foute inschatting van wat het voertuig (op die plek) kan. Maar ik geef toe, ik had wel wat duidelijker kunnen zijn.
Snap ik, maar dat maakt het verschil niet, of juist in het voordeel van de Snoek (maar die ken ik nog niet goed genoeg). M'n DF is vrij heftig met wild weer; soms heb je onderstuur, soms heb je overstuur, en als hij gaat kiepen voel je het nauwelijks aankomen. Hij gaat gewoon ineens.
De QV maakte een heel voorspelbare indruk, maar is bij mij meerdere keren totaal onverwacht achter uitgebroken. Een aantal keren zoals Hardloper nu ervaren heeft, maar ik heb ook weleens een slinger gemaakt omdat het rechter achterwiel over een ribbelstrip ging en de achterwielophanging het niet weggedempt kreeg. Dan dribbelt het linkerwiel dus ook, en heb je achter ineens geen grip meer. Gelukkig bij relatief lage snelheid.
Zowel de Milan als de Bülk kunnen hard door de bocht, en zijn vaak verrassend vergevingsgezind gebleken. Een goede achterband met veel grip is bij een driewieler natuurlijk een vereiste, maar als die eronder zit breken ze niet snel uit. Het omkiepen kan je bij beide ook mooi mee spelen; ik kan het zelf niet helemaal zien, maar het voelt als twee trappen; je voelt in een bocht eerst dat één van de voorwielen los gaat komen (of misschien zelfs al een beetje zweeft, dat kan ik van binnenuit niet zien), en in dat gebied kan je dan vrij makkelijk "balanceren". Stuur je terug, dan heb je weer volledige grip. Stuur je door, dan pas gaat de fiets echt kantelen. Juist die vrij duidelijke "waarschuwing" maakt dat ik de grens vrij gemakkelijk opzoek.

(21-Dec-2023, 09:58 AM)Hardloper schreef: Ik zat zo te denken he, volgens mij is het ergens niet echt driften. Maar het is wel op een bepaalde manier dat ik een rotonde neem.
Driften betekent een bocht insturen, en dan zo hard aandrijven dat de achterkant grip verliest, om vervolgens tegen te sturen. Je vindt dan een balans tussen de slippende achterwielen die langs de de fiets proberen om te draaien, en de richting de buitenkant van de bocht gerichte voorwielen die die beweging proberen te compenseren. In de QV heb je te weinig stuuruitslag om echt te kunnen driften, en tenzij het flink glad is ook te weinig vermogen om continu slip op de aangedreven wielen te veroorzaken. Ik heb net genoeg koppel om het achterwiel op droog wegdek de eerste meters bij iedere aanzet even door te laten slippen. Bij de QV gaat het nog iets moeilijker.

(21-Dec-2023, 09:58 AM)Hardloper schreef: Wat betreft die spiermassa, ik heb al vele jaren behoorlijke beenspieren. Was een keer met een Yoga oefening bezig en had echt iets van, jeetje wat een spiermassa. Maar het is niet iets wat ik nastreef zoveel spieren. Gezondheid vind ik belangrijker, dan uiterlijke vertoon.
Spiermassa is toch niet per se uiterlijk vertoon? Het is gewoon hoe je lichaam reageert op training. Deels te beïnvloeden met welke training je doet, uiteraard.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper


Berichten in dit topic
[split] Wat is veel vermogen trappen? - door Hardloper - 19-Dec-2023, 10:18 PM
RE: [split] Wat is veel vermogen trappen? - door Hoekie - 20-Dec-2023, 09:54 PM
RE: [split] Wat is veel vermogen trappen? - door 365cycle - 21-Dec-2023, 10:43 AM
RE: Casette smeren - door ZoefZoef - 19-Dec-2023, 11:00 PM
RE: Casette smeren - door 365cycle - 20-Dec-2023, 02:04 AM
RE: Casette smeren - door Hardloper - 20-Dec-2023, 01:38 PM
RE: Casette smeren - door Hardloper - 20-Dec-2023, 05:22 PM
RE: Casette smeren - door Wim -de roetsende - 20-Dec-2023, 07:44 PM
RE: Casette smeren - door datakneder - 20-Dec-2023, 07:49 PM
RE: Casette smeren - door Hardloper - 20-Dec-2023, 07:52 PM
RE: Casette smeren - door Wim -de roetsende - 20-Dec-2023, 08:09 PM
RE: Casette smeren - door 365cycle - 20-Dec-2023, 08:42 PM
RE: Casette smeren - door Hardloper - 20-Dec-2023, 10:08 PM
RE: Casette smeren - door datakneder - 20-Dec-2023, 08:55 PM
RE: Casette smeren - door Jeroen S - 20-Dec-2023, 09:05 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik vind ons (mense...Wim -de roetsende — 06:20 AM
I'm writing a piece for a magazine
Hi Ana, yes, some o...365cycle — 01:19 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Met dat laatste stuk...365cycle — 12:39 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Dat mag hoor. Als je...365cycle — 12:36 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik val in herh...Frutsel — 12:35 AM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Ik val in herhal...melle z — 11:36 PM
Luchthapper in neusdeksel MilanSL?
Dit hele verhaal her...Jeroen S — 11:21 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
In Duitsland kun j...Hoekie — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Het is alsof ze de k...melle z — 11:12 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Henning van velomobi...365cycle — 11:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Let op op dat soort ...365cycle — 11:07 PM
Supernova M99 pro op VM monteren.
Bij motorfiets Led v...Jeroen S — 11:04 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Bij de Stromer compe...Jeroen S — 10:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
In Friesland geloo...Josligfiets — 10:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
In dorpen en kleine ...Roepers — 10:45 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Wat ik hier vreemde...Oliver — 10:29 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Of het nog wat uitma...365cycle — 10:18 PM