23-Dec-2023, 08:36 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Dec-2023, 01:46 AM door ZoefZoef.)
Ik heb in de loop van de jaren heel wat ligfietsen gereden. Ooit begonnen met een rvs Zephyr ligfiets, nadat ik op een forum stuitte op een advertentie waarin een ligfiets werd aangeboden. Die was verkocht, maar ik ben wel even wezen kijken wat er op marktplaats aangeboden werd. Mn interesse werd gewekt, en zo kocht ik kort erna dus de zephyr lowracer.
Een lowracer, want ik pendelde dus met enige regelmaat op en neer tussen Delft en Rotterdam en vice versa. Dat deed ik toen nog op een normale fiets of racefiets en zo'n ligfiets zou sneller zijn. De zephyr zag er leuk uit, betaalbaar en werd dus gekocht om het eens uit te proberen of het wat was. Ik vond het een leuke fiets om te rijden. Comfortabel door de rubberen vering, brede bandjes eronder en maar met een nadeel. Hij was wel erg laag in het stadsverkeer.
Het ligfietsen beviel me wel en al snel kwam er een ander modelletje voorbij op marktplaats dat ik wel leuk vond. Het was een optima baron. Een blauwe, op nog geen 2km van mn ouderlijk huis. Bod erop gedaan en die werd geaccepteerd. Helaas was de achterbrug daarvan wel redelijk beschadigd; de lak was niet in al te beste kwaliteit Ondertussen vond ik ook de M5 shockproof wel leuk. Zou ook snel moeten zijn, leuk ogend ook. Er werd een afspraak gemaakt met de verkoper; als de fiets er over 2 weken nog zou zijn, zou ik 'm voor zn vraagprijs van 350 euro mogen overnemen. Die twee weken verstreken dus afspraak gemaakt en dat kon een week later op zn vroegst. Helemaal blij, dus die week erop dacht ik die M5 shockproof te kopen. Proefrit gemaakt en idd, dat ding was retesnel. Zonder veel moeite reed ik op de Binnenrotte in Rotterdam iets van 42km/u. De koop ging niet door; de verkoper wilde geen 350 euro meer, maar 425 euro want net in die week waren er boden binnengekomen. De koop ging niet door: als we afspreken dat ik m voor 350 mag hebben en je wil er later meer voor hebben..
Uiteindelijk kwam er een paar weken later toch een m5 shockproof, alleen dit keer een M5 titanium versie ervan. Mooiste fiets die ik heb gereden; ik heb 'm nog steeds. Helaas al een jaar of 7 inmiddels in onderdelen, want de titanium voorvork sneuvelde.. Maar alles klopte aan die fiets. De lijnen, prachtig gewoon! De snelheid; dikke prima. De perfecte 451 hoge velgen eronder. Top ding, blijvertje, zal er altijd een van in mn collectie blijven!in
Toen kwam er bij Elfiets een opruiming waarbij een Challenge fujin SL in neongeel te koop kwam. Ik zette de optima baron te koop voor meer dan ik 'm gekocht had, om die Fujin SL met niet alteveel opleg te kopen. Optima baron dus te koop gezet en verkocht, maar helaas de Fujin SL was dat ook, maar niet aan mij
Ondertussen was ik op mn plaat gegaan met de rvhs zephyr (volgens mij precies deze fiets, al is dit 10 jaar later! Kettingblad moest vervangen worden en er zat speling in het voorwiel. Er verscheen een fraaiere op marktplaats. Deze heb ik gekocht voor ik meen rond de 400/450 euro en ik verkocht mn Zephyr en zo had ik voor een paar tientjes opleg een veel mooiere zephyr-achtige. Een -denk ik- uniek exemplaar. zoals je kunt zien. Zelfbouwer denk ik, maar wel door iemand gemaakt die echt weet wat ie deed en metaalbewerking in zijn vingers heeft. Paar jaar met enige regelmaat op gereden, waarna ie met een roestige ketting stil is komen te staan voor eveneens een paar jaar. Iets met zilte lucht, dagje concert at sea en mogelijk ook een pekelrit. Uiteindelijk dus jaren gehad voor ik besloot dat deze ook weg mocht omdat ik 'm toch nauwelijks meer reed.
Volgende fiets was denk ik de challenge taifun die ik nog steeds heb en niet weg heb willen doen.. omdat het echt zo'n leuk gooi en smijtfietsje is! Een prachtig zwart exemplaar, dat nu in de tuin weg staat te roesten :X
En daarna volgden er nog vele fietsen.. steeds weer een ander modelletje. Voor de optima baron kwam er bijvoorbeeld weer een ander terug die strak in de lak zat en met fraaiere wielen. Er kwam een chroomstalen M5 451 shockproof, want die had wel een bagagedragertje erop en ik was toen te zuinig op mn titanium 451. Die wilde ik dus niet gebruiken en bijv. langdurig ergens parkeren ivm diefstal risico.
Door de jaren heb ik zo een waslijst aan fietsen gehad. Ik kocht ze, reed ze en verkocht ze weer als ik ze zat was, ik wat leukers zag of ik de euro's nodig had. Soms had ik 3 fietsen, soms 5 maar ook weleens 8 of 10. En dan moest er echt wat opgeruimd worden, voor ik van mezelf een andere mocht kopen.
Door de jaren heen heb ik zo het volgende gereden:
-carbon semi lowracer van Henri Barth
-m5 451 shockproof (meerdere varianten: monovork, duoshock geveerd, titaniumversie, enz)
-m5 559 shockproof (meerdere varianten, waaronder ook de titanium versie)
-m5 m-racer 26"/28 en 28"/28".
-m5 chr
-m5 cityracer (met tailbag, uiteindelijk verkocht als frameset)
-m5 lowracer, meerdere en steeds fraaiere. Eentje daarvan was heel rap: daar zat een tailbag op. Die rijdt nu in Zuid-Korea rond.
-challenge hurricane (>2009 model, met Rohloffnaaf)
-challenge taifun
-challenge fujin (met aerostuur, binnen week of 2 doorverkocht. Aerostuur beviel me niet, wel prachtige lijnen!)
-challenge jester
-challenge furai onderstuur.
-optima baron lowracer (3x met tussenpoos paar jaar)
-optima stinger
-optima high baron (2-3 jaar gehad, verkocht maar wel enige spijt van want lastig te krijgen en echt een heerlijke snelle fiets. Deze heb ik in Belgie gekocht omdat ze hier nooit voorbijkomen)
-Nazca pioneer (rap doorverkocht, pure handel want kostte slechts 150 euro, 10km verderop, met Rohloff naaf erin een toptas die ik los voor 60 euro verkocht)
-Nazca cruiser, met Rohloff en aerostuur. iets minder dan een jaar gereden, daarna verkocht. Eigenlijk wel een relaxte fiets.
-Nazca Fuego (niet mn favoriete lowracer)
-Nazca fiero met onderstuur
-Thys 222 (diverse versies, steeds geupgrade naar leuker/fraaiere modelletje. Begonnen met naar revolver omgebouwde CVT -> Revolver -> luxere revolver met schijfremmen en naafdynamo)
-Thys 209 (blijvertje!)
-Velomobiel quest
-Zephyr rvs
-Zephyr kloon
-HP gekko trike
-HP scorpion FS 20
-HP scorpion FS 26 met BionX
-Flevobike greenmachine
.. en dan ben ik er nog wel een paar vergeten denk ik. In totaal rond de 40 fietsen in de 12 a 13 jaar dat ik nu ligfietsen rijd. Gemiddeld dus ongeveer 3 fietsen op jaarbasis. Ik heb weleens 2 fietsen in een week gekocht in Belgie (M5 titanium en High Baron), maar ook weleens 2 fietsen op een dag. De ene in Amsterdam, de andere in Meijel, Limburg
Per saldo heeft het ligfietsen me niets gekost maar ben ik er juist op vooruit gegaan Naast dat ik sommige met een leuke winst heb verkocht omdat ze gewoon te goedkoop werden aangeboden, heb ik ook door het ligfietsen ook gigantisch bespaard op OV-kosten. Ik doe nu zo'n beetje alles op de fiets, pak slechts zelden nog het OV en heb geen auto noch rijbewijs.
De laatste jaren heb ik een voorkeur gehad voor fietsen met grotere wielen, al pak ik sind kort ook de taifun wel weer eens ondanks dat ie jaren ongebruikt heeft gestaan. De M5 lowracer met tailbag was een favoriet, die was echt snel. Echter in Delft, waar ik toen woonde niet praktisch voor de binnenstad door de kettingloop. Voor pendelen tussen Delft en Rotterdam was ie wel prima. Zodra je echter bochten op lage snelheid moet maken, was het geen ideale fiets. Als daily heb ik nu de Thys 209 in gebruik. Die gaat niet meer weg, al kijk ik nog wel uit naar een upgrade naar het laatste model ervan. Heb ik die, dan valt er voor mij niet meer te upgraden qua roeifietsen.
Een van mn favoriete fietsen blijft de Optima Highracer. Hoog, dus net even wat meer overzicht in het straatverkeer. Snel en eigenlijk ook best comfortabel ondanks de racefietsbandjes. Verleden jaar verkocht, omdat ik teveel fietsen had en verhuurder begon te zeiken.
Qua looks is mn favoriet denk ik de M5 titanium. Daarvan heb ik er nu 2.. waarvan de dus ene al jaren uit elkaar ligt vanwege kapotte voorvork en de ander er eentje is met een motor in het achterwiel. Die moet ik ook opknappen, maar dat komt er niet van. Verleden jaar heb ik nummer 3 verkocht, want ruimtegebrek en gezeik met verhuurder Die was wel gewoon rijdend, maar mocht wel wat liefde gebruiken. Ik heb het titanium dragertje eraf gehaald om over te zetten op mn andere titanium. Zit nu te kijken naar een goedkope chromostalen 451 om als donor te gebruiken om de titanium 451 weer rijdend te krijgen. Het frame ed. verkoop ik dan wel weer los.
De Flevobike greenmachine was ook wel een lekkere fiets eigenlijk. Onderstuur was wel wennen en snelheid was niet super hoog, maar door het spanzitje was het eigenlijk best wel een fijne fiets. Zal er zo'n 500-800km mee gereden hebben, maar ook deze te koop gezet wegens gezeik met verhuurder. Het heeft helaas niet mogen baten. Tzt mag er wel een greenmachine terugkomen, maar dan wel eentje met bovenstuur denk ik, want dat afstappen onderstuur is knap waardeloos al rijdt onderstuur op die fiets best ok. De grote tas was prima voor de boodschappen.
Zowat alle fietsen heb ik gekocht omdat de lijnen en de looks me aanstonden en ik er gewoon benieuwd naar was. Een aantal omdat ze gewoon te goedkoop waren, anderen om de fiets die ik had te upgraden, zoals bij de roefietsen bijv het geval was.
Voor aankoop had ik een regel: ik zou bij verkoop een miniem risico op afschrijving hebben. Mochten ze me niet bevallen dan wil ik op zn minst quitte kunnen spelen. Dat is vrijwel altijd gelukt. Meer dan een paar tientjes heeft een fiets me nooit gekost. Sommige kocht ik ook puur om door te verkopen, zoals de nazca pioneer met rohloffnaaf voor 150 euro die 10km verderop stond. Zonder naaf had ik 'm laten staan, maar met naaf kon ik m simpelweg niet laten staan.
Sommige reed ik een paar maanden, om vervolgens ongebruikt voor tijden in de kelderbox te laten staan, om ze dan later weer even spontaan veelvuldig te gaan gebruiken. Anderen heb ik jaren gereden, voordat ze weg mochten en weer anderen daarvan wil ik er gewoon eentje in mn collectie houden omdat ik ze te leuk vind. De m5 titanium bijvoorbeeld, de Thys209 en de challenge taifun zijn blijvertjes. Die laatste heb ik al zo'n 10 jaar, net zolang als dat ik mn eerste M5 titanium nog heb. De thys209 gaat pas weg als ik het nieuwste model op de kop heb getikt en dan pas nadat het voorwiel met naafdynamo en de verlichting is overgezet. Dat mag dan best een paar honderd euro kosten.
Enige fiets die ik echt nog graag wil hebben en rijden, maar die niet tot nauwelijks gebruikt voorbij komt is de Challange chamsin. Prachtige fiets, mooie lijnen. Snel en hoog dus als ik die en zal dat ook wel een blijvertje worden. Echter, dan moet ie wel voor de juiste prijs voorbij komen. Voor de rest heb ik nu wel een beetje gereden wat ik wil hebben gereden. Tenzij er echt iets voorbij komt wat ik niet kan laten staan, hoeven er nu geen fietsen bij. Oh, toch wel. De M5 TiCa staat nog op mijn lijstje. Een schitterende M5 lowracer met een frame van titanium en een carbon achtervork. En een M5 cityracer in titanium wil ik ook nog eens hebben.
Velomobiel mag er ook wel weer eentje van terugkomen, maar heeft geen haast. Ik heb een velomobiel quest gehad. In een kleine 4 jaar heb ik er misschien iets meer dan 5-6k mee gereden. Het eerste jaar liep het rap op, daarna werd het minder en minder omdat ik 'm steeds vast moest zetten. Twee sloten, veel werk. Op een gegeven moment heb ik m denk ik gewoon een jaar niet meer gereden ofzo en toen de gelcoat kraakjes ging vertonen, dof werd door verkeerd wassen -denk ik- heb ik m toch maar weggedaan. De Wim Schermer-racekap die ik er later gebruikt gekocht heb, heb ik ook maar een enkele keer gebruikt.
Eigenlijk had ik de strada die WIlleke rijdt nu willen kopen, maar het kwam er maar niet van om naar Dronten te gaan om 'm echt zelf te bekijken en rijden. Die was prima geprijsd, daar schrijf je niks meer aan af. Nu moet ik echt tegen een leuk, niet al te duur exemplaar aanlopen wil ik die kopen. Komt vanzelf wel, zit geen haast achter en ook de ruimte niet eigenlijk. Eerst verhuizen, dan wordt ie waarschijnlijk wat noodzakelijker
De fietsen in vet weergegeven, zijn mn favoriete fietsen. Fietsen die ik de moeite waard zijn om diverse redenen: snelheid, de looks, fun, comfort.
De trikes waren leuk voor tussendoor, maar niet om er permanent eentje te hebben.
Een lowracer, want ik pendelde dus met enige regelmaat op en neer tussen Delft en Rotterdam en vice versa. Dat deed ik toen nog op een normale fiets of racefiets en zo'n ligfiets zou sneller zijn. De zephyr zag er leuk uit, betaalbaar en werd dus gekocht om het eens uit te proberen of het wat was. Ik vond het een leuke fiets om te rijden. Comfortabel door de rubberen vering, brede bandjes eronder en maar met een nadeel. Hij was wel erg laag in het stadsverkeer.
Het ligfietsen beviel me wel en al snel kwam er een ander modelletje voorbij op marktplaats dat ik wel leuk vond. Het was een optima baron. Een blauwe, op nog geen 2km van mn ouderlijk huis. Bod erop gedaan en die werd geaccepteerd. Helaas was de achterbrug daarvan wel redelijk beschadigd; de lak was niet in al te beste kwaliteit Ondertussen vond ik ook de M5 shockproof wel leuk. Zou ook snel moeten zijn, leuk ogend ook. Er werd een afspraak gemaakt met de verkoper; als de fiets er over 2 weken nog zou zijn, zou ik 'm voor zn vraagprijs van 350 euro mogen overnemen. Die twee weken verstreken dus afspraak gemaakt en dat kon een week later op zn vroegst. Helemaal blij, dus die week erop dacht ik die M5 shockproof te kopen. Proefrit gemaakt en idd, dat ding was retesnel. Zonder veel moeite reed ik op de Binnenrotte in Rotterdam iets van 42km/u. De koop ging niet door; de verkoper wilde geen 350 euro meer, maar 425 euro want net in die week waren er boden binnengekomen. De koop ging niet door: als we afspreken dat ik m voor 350 mag hebben en je wil er later meer voor hebben..
Uiteindelijk kwam er een paar weken later toch een m5 shockproof, alleen dit keer een M5 titanium versie ervan. Mooiste fiets die ik heb gereden; ik heb 'm nog steeds. Helaas al een jaar of 7 inmiddels in onderdelen, want de titanium voorvork sneuvelde.. Maar alles klopte aan die fiets. De lijnen, prachtig gewoon! De snelheid; dikke prima. De perfecte 451 hoge velgen eronder. Top ding, blijvertje, zal er altijd een van in mn collectie blijven!in
Toen kwam er bij Elfiets een opruiming waarbij een Challenge fujin SL in neongeel te koop kwam. Ik zette de optima baron te koop voor meer dan ik 'm gekocht had, om die Fujin SL met niet alteveel opleg te kopen. Optima baron dus te koop gezet en verkocht, maar helaas de Fujin SL was dat ook, maar niet aan mij
Ondertussen was ik op mn plaat gegaan met de rvhs zephyr (volgens mij precies deze fiets, al is dit 10 jaar later! Kettingblad moest vervangen worden en er zat speling in het voorwiel. Er verscheen een fraaiere op marktplaats. Deze heb ik gekocht voor ik meen rond de 400/450 euro en ik verkocht mn Zephyr en zo had ik voor een paar tientjes opleg een veel mooiere zephyr-achtige. Een -denk ik- uniek exemplaar. zoals je kunt zien. Zelfbouwer denk ik, maar wel door iemand gemaakt die echt weet wat ie deed en metaalbewerking in zijn vingers heeft. Paar jaar met enige regelmaat op gereden, waarna ie met een roestige ketting stil is komen te staan voor eveneens een paar jaar. Iets met zilte lucht, dagje concert at sea en mogelijk ook een pekelrit. Uiteindelijk dus jaren gehad voor ik besloot dat deze ook weg mocht omdat ik 'm toch nauwelijks meer reed.
Volgende fiets was denk ik de challenge taifun die ik nog steeds heb en niet weg heb willen doen.. omdat het echt zo'n leuk gooi en smijtfietsje is! Een prachtig zwart exemplaar, dat nu in de tuin weg staat te roesten :X
En daarna volgden er nog vele fietsen.. steeds weer een ander modelletje. Voor de optima baron kwam er bijvoorbeeld weer een ander terug die strak in de lak zat en met fraaiere wielen. Er kwam een chroomstalen M5 451 shockproof, want die had wel een bagagedragertje erop en ik was toen te zuinig op mn titanium 451. Die wilde ik dus niet gebruiken en bijv. langdurig ergens parkeren ivm diefstal risico.
Door de jaren heb ik zo een waslijst aan fietsen gehad. Ik kocht ze, reed ze en verkocht ze weer als ik ze zat was, ik wat leukers zag of ik de euro's nodig had. Soms had ik 3 fietsen, soms 5 maar ook weleens 8 of 10. En dan moest er echt wat opgeruimd worden, voor ik van mezelf een andere mocht kopen.
Door de jaren heen heb ik zo het volgende gereden:
-carbon semi lowracer van Henri Barth
-m5 451 shockproof (meerdere varianten: monovork, duoshock geveerd, titaniumversie, enz)
-m5 559 shockproof (meerdere varianten, waaronder ook de titanium versie)
-m5 m-racer 26"/28 en 28"/28".
-m5 chr
-m5 cityracer (met tailbag, uiteindelijk verkocht als frameset)
-m5 lowracer, meerdere en steeds fraaiere. Eentje daarvan was heel rap: daar zat een tailbag op. Die rijdt nu in Zuid-Korea rond.
-challenge hurricane (>2009 model, met Rohloffnaaf)
-challenge taifun
-challenge fujin (met aerostuur, binnen week of 2 doorverkocht. Aerostuur beviel me niet, wel prachtige lijnen!)
-challenge jester
-challenge furai onderstuur.
-optima baron lowracer (3x met tussenpoos paar jaar)
-optima stinger
-optima high baron (2-3 jaar gehad, verkocht maar wel enige spijt van want lastig te krijgen en echt een heerlijke snelle fiets. Deze heb ik in Belgie gekocht omdat ze hier nooit voorbijkomen)
-Nazca pioneer (rap doorverkocht, pure handel want kostte slechts 150 euro, 10km verderop, met Rohloff naaf erin een toptas die ik los voor 60 euro verkocht)
-Nazca cruiser, met Rohloff en aerostuur. iets minder dan een jaar gereden, daarna verkocht. Eigenlijk wel een relaxte fiets.
-Nazca Fuego (niet mn favoriete lowracer)
-Nazca fiero met onderstuur
-Thys 222 (diverse versies, steeds geupgrade naar leuker/fraaiere modelletje. Begonnen met naar revolver omgebouwde CVT -> Revolver -> luxere revolver met schijfremmen en naafdynamo)
-Thys 209 (blijvertje!)
-Velomobiel quest
-Zephyr rvs
-Zephyr kloon
-HP gekko trike
-HP scorpion FS 20
-HP scorpion FS 26 met BionX
-Flevobike greenmachine
.. en dan ben ik er nog wel een paar vergeten denk ik. In totaal rond de 40 fietsen in de 12 a 13 jaar dat ik nu ligfietsen rijd. Gemiddeld dus ongeveer 3 fietsen op jaarbasis. Ik heb weleens 2 fietsen in een week gekocht in Belgie (M5 titanium en High Baron), maar ook weleens 2 fietsen op een dag. De ene in Amsterdam, de andere in Meijel, Limburg
Per saldo heeft het ligfietsen me niets gekost maar ben ik er juist op vooruit gegaan Naast dat ik sommige met een leuke winst heb verkocht omdat ze gewoon te goedkoop werden aangeboden, heb ik ook door het ligfietsen ook gigantisch bespaard op OV-kosten. Ik doe nu zo'n beetje alles op de fiets, pak slechts zelden nog het OV en heb geen auto noch rijbewijs.
De laatste jaren heb ik een voorkeur gehad voor fietsen met grotere wielen, al pak ik sind kort ook de taifun wel weer eens ondanks dat ie jaren ongebruikt heeft gestaan. De M5 lowracer met tailbag was een favoriet, die was echt snel. Echter in Delft, waar ik toen woonde niet praktisch voor de binnenstad door de kettingloop. Voor pendelen tussen Delft en Rotterdam was ie wel prima. Zodra je echter bochten op lage snelheid moet maken, was het geen ideale fiets. Als daily heb ik nu de Thys 209 in gebruik. Die gaat niet meer weg, al kijk ik nog wel uit naar een upgrade naar het laatste model ervan. Heb ik die, dan valt er voor mij niet meer te upgraden qua roeifietsen.
Een van mn favoriete fietsen blijft de Optima Highracer. Hoog, dus net even wat meer overzicht in het straatverkeer. Snel en eigenlijk ook best comfortabel ondanks de racefietsbandjes. Verleden jaar verkocht, omdat ik teveel fietsen had en verhuurder begon te zeiken.
Qua looks is mn favoriet denk ik de M5 titanium. Daarvan heb ik er nu 2.. waarvan de dus ene al jaren uit elkaar ligt vanwege kapotte voorvork en de ander er eentje is met een motor in het achterwiel. Die moet ik ook opknappen, maar dat komt er niet van. Verleden jaar heb ik nummer 3 verkocht, want ruimtegebrek en gezeik met verhuurder Die was wel gewoon rijdend, maar mocht wel wat liefde gebruiken. Ik heb het titanium dragertje eraf gehaald om over te zetten op mn andere titanium. Zit nu te kijken naar een goedkope chromostalen 451 om als donor te gebruiken om de titanium 451 weer rijdend te krijgen. Het frame ed. verkoop ik dan wel weer los.
De Flevobike greenmachine was ook wel een lekkere fiets eigenlijk. Onderstuur was wel wennen en snelheid was niet super hoog, maar door het spanzitje was het eigenlijk best wel een fijne fiets. Zal er zo'n 500-800km mee gereden hebben, maar ook deze te koop gezet wegens gezeik met verhuurder. Het heeft helaas niet mogen baten. Tzt mag er wel een greenmachine terugkomen, maar dan wel eentje met bovenstuur denk ik, want dat afstappen onderstuur is knap waardeloos al rijdt onderstuur op die fiets best ok. De grote tas was prima voor de boodschappen.
Zowat alle fietsen heb ik gekocht omdat de lijnen en de looks me aanstonden en ik er gewoon benieuwd naar was. Een aantal omdat ze gewoon te goedkoop waren, anderen om de fiets die ik had te upgraden, zoals bij de roefietsen bijv het geval was.
Voor aankoop had ik een regel: ik zou bij verkoop een miniem risico op afschrijving hebben. Mochten ze me niet bevallen dan wil ik op zn minst quitte kunnen spelen. Dat is vrijwel altijd gelukt. Meer dan een paar tientjes heeft een fiets me nooit gekost. Sommige kocht ik ook puur om door te verkopen, zoals de nazca pioneer met rohloffnaaf voor 150 euro die 10km verderop stond. Zonder naaf had ik 'm laten staan, maar met naaf kon ik m simpelweg niet laten staan.
Sommige reed ik een paar maanden, om vervolgens ongebruikt voor tijden in de kelderbox te laten staan, om ze dan later weer even spontaan veelvuldig te gaan gebruiken. Anderen heb ik jaren gereden, voordat ze weg mochten en weer anderen daarvan wil ik er gewoon eentje in mn collectie houden omdat ik ze te leuk vind. De m5 titanium bijvoorbeeld, de Thys209 en de challenge taifun zijn blijvertjes. Die laatste heb ik al zo'n 10 jaar, net zolang als dat ik mn eerste M5 titanium nog heb. De thys209 gaat pas weg als ik het nieuwste model op de kop heb getikt en dan pas nadat het voorwiel met naafdynamo en de verlichting is overgezet. Dat mag dan best een paar honderd euro kosten.
Enige fiets die ik echt nog graag wil hebben en rijden, maar die niet tot nauwelijks gebruikt voorbij komt is de Challange chamsin. Prachtige fiets, mooie lijnen. Snel en hoog dus als ik die en zal dat ook wel een blijvertje worden. Echter, dan moet ie wel voor de juiste prijs voorbij komen. Voor de rest heb ik nu wel een beetje gereden wat ik wil hebben gereden. Tenzij er echt iets voorbij komt wat ik niet kan laten staan, hoeven er nu geen fietsen bij. Oh, toch wel. De M5 TiCa staat nog op mijn lijstje. Een schitterende M5 lowracer met een frame van titanium en een carbon achtervork. En een M5 cityracer in titanium wil ik ook nog eens hebben.
Velomobiel mag er ook wel weer eentje van terugkomen, maar heeft geen haast. Ik heb een velomobiel quest gehad. In een kleine 4 jaar heb ik er misschien iets meer dan 5-6k mee gereden. Het eerste jaar liep het rap op, daarna werd het minder en minder omdat ik 'm steeds vast moest zetten. Twee sloten, veel werk. Op een gegeven moment heb ik m denk ik gewoon een jaar niet meer gereden ofzo en toen de gelcoat kraakjes ging vertonen, dof werd door verkeerd wassen -denk ik- heb ik m toch maar weggedaan. De Wim Schermer-racekap die ik er later gebruikt gekocht heb, heb ik ook maar een enkele keer gebruikt.
Eigenlijk had ik de strada die WIlleke rijdt nu willen kopen, maar het kwam er maar niet van om naar Dronten te gaan om 'm echt zelf te bekijken en rijden. Die was prima geprijsd, daar schrijf je niks meer aan af. Nu moet ik echt tegen een leuk, niet al te duur exemplaar aanlopen wil ik die kopen. Komt vanzelf wel, zit geen haast achter en ook de ruimte niet eigenlijk. Eerst verhuizen, dan wordt ie waarschijnlijk wat noodzakelijker
De fietsen in vet weergegeven, zijn mn favoriete fietsen. Fietsen die ik de moeite waard zijn om diverse redenen: snelheid, de looks, fun, comfort.
De trikes waren leuk voor tussendoor, maar niet om er permanent eentje te hebben.