Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering
#27
Dan heb je waarschijnlijk ook dat ze veel langzamer rijden, ook al hebben ze zelf wel voorrang. Althans, dat maak ik geregeld mee. Die mogen ook allemaal een boete krijgen van mij.
_________

Dat argument van "buiten de voorrang gebeuren er minder ongelukken" vind ik echt stinken, ook al klopt het allicht met de data. Als gemeenten daar dan aan toegeven komt het gewoon neer op het belonen van asociaal rijgedrag van automobilisten.

Nu moet het ook wel gezegd worden dat sommige gemeenten (en provincies) soms echt de grootste gedrochten aanleggen qua rotondes, zowel met fietsers in als buiten de voorrang. En soms juist redelijk goede rotondes. In sommige gemeenten kun je de positieve invloed van een enkele wethouder gewoon terugzien in wat er aangelegd wordt qua fietsinfrastructuur. 

Het alsmaar voortwoekerende 2-richtingen fietspad helpt ook niet bij het reduceren van ongelukken. Automobilisten zijn net wat te vaak te dom om naar beide kanten te kijken, waardoor je als fietser al snel het bokje bent als je aan de 'linkerkant' rijdt. Bebording en wegbelijning die twee-richting paden aanduid voor kruisend verkeer verschilt ook enorm per gemeente.

En soms worden dan die 2-richtingenpaden ook nog gecombineerd met rotondes. Zo ken ik een voormalige rotonde waar je als afslaande automobilist rekening moest houden met fietsers uit 5 richtingen (van achteren, van voren, van links en 2x van rechts (door 2x 2-richtingenpad)) waarvan het overgrote deel geen richting aangaf en dus leidde tot onnodig oponthoud voor de auto's. Daar is toen een keer een meisje onder een vrachtwagen gekomen (dodelijk). Vervolgens heeft de gemeente er een fietstunnel aangelegd met een totaal gedrocht qua afdaling. Er worden nu meer zwaargewonden uit die tunnel gehaald dan er op die rotonde vielen... Maar... "voldoet aan de minimale eisen van de richtlijnen". Schijnbaar staat daar dus niks in over negatieve verkanting in scherpe 8-kantige bochten op steile afdalingen... Wel heeft de gemeente later de borden J2 en J3 neergezet en de bochten voorzien van een doorgetrokken streep. Met dat laatste hebben ze het alleen maar erger gemaakt omdat die strepen als eerste bevriezen...
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
RE: Fiets infrastructuur: Nederland heeft de naam, niet altijd de juiste uitvoering - door Coen__ - 18-May-2018, 10:03 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Oud collega toen ik ...Hoekie — 11:38 PM
Flevobike en trike, nieuwe eigenaren?
Even gekeken en er z...ligvogel — 10:02 PM
Flevobike en trike, nieuwe eigenaren?
De 451's waren voora...Tijanus — 09:59 PM
Flevobike en trike, nieuwe eigenaren?
Er zijn (oudere) F...ZoefZoef — 09:44 PM
Flevobike en trike, nieuwe eigenaren?
Er zijn (oudere) Fle...tiemen — 09:36 PM
wat ze zeggen
Ik werd net bij de...Hardloper — 08:49 PM
Alpen 2025
Boerencampings zien ...blokdoorn — 08:42 PM
Flevobike en trike, nieuwe eigenaren?
Vandaag in de bu...ligvogel — 08:32 PM
Flevobike en trike, nieuwe eigenaren?
Vandaag in de buur...NielsKo — 08:15 PM
Flevobike en trike, nieuwe eigenaren?
Vandaag in de buurt ...ligvogel — 07:55 PM
wat ze zeggen
2 meisjes van een ja...Bob Hagendijk — 07:29 PM
wat ze zeggen
De eerste keer is no...365cycle — 06:13 PM
wat ze zeggen
Ik werd net bij de J...Gideonaut — 05:18 PM
OBT 2025 Groningen
Dat was ik wel een...Tijanus — 02:32 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ga binnenkort een...Gideonaut — 02:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In mijn geval met de...Hoekie — 12:56 PM
Fietsstallingen
In december ga ik ...Kapitein Bosui — 12:43 PM