26-Dec-2023, 08:00 PM
(26-Dec-2023, 07:25 PM)melle z schreef: Evenwicht lijkt me alleen een probleem bij starten en stoppen als je je voeten niet aan de grond kunt zetten. Een gestroomlijnde tweewieler kan per definitie een veel kleiner frontaal oppervlak hebben dan een driewieler, ik neem aan dat dat is wat een tweewieler in potentie sneller maakt dan een driewieler. Rolweerstand speelt op die snelheden een ondergeschikte rol lijkt me.
Nou... Ik heb gemerkt dat als mijn lampje een beetje uitgaat bij lange ritten ik in mij vm echt veel makkelijker thuis kom dan op mijn tweewieler. En dat zit weldegelijk in de energie die ik moet steken in het in evenwicht houden van mijn tweewieler. Maar we hebben hier niet te maken met lange ritten, maar waarschijnlijk wel met inspanning die het uiterste vergt van de rijder. Daarbij lijken de fietsen niet de meest stabiele tweewielers. Ik, als ervaren ligfietser, zou waarschijnlijk ook op mijn bek gaan als ik de wieltjes zou intrekken.
Ik ben het wel met Melle eens dat de belangrijkste bijdrage aan de beperking vande weerstand in ieder geval het kleinere frontale oppervlak is. Daarom is het ook logisch dat bij Battle Mountain we gewoon de tweewielers zien bij de topsnelheden. Maar bij deze voorbeelden kan ik mij best voorstellen dat ze niet echt veel beter presteren dan een hele goede driewieler. Ook gezien het feit dat ze vrij hoog zijn en dat is weer een negatief effect op het frontale oppervlak.