27-Dec-2023, 10:53 AM
Als je op de battlemountain resultaten pagina kijkt dan valt wel op dat de tweewielers toch echt beduidend sneller gaan dan de driewielers. Minimaliseren van het frontaaloppervlak, van het totaal oppervlak is erg belangrijk. Ik geloof dat de Milan SL tot nu de snelste Velomobiel is, maar die zat nog onder de 100, de berijder was dan 58 jaar. Ook de stuuruitslag is minimaal, want anders is het gat daar ook te groot.
http://recumbents.com/wisil/whpsc/results.htm
Wat ik zo van de Britse baantjes zie, zijn dat gewone wielercircuits, daar komen de echt snelle jongens, niet op hun topsnelheid. Veloads had ook wel wat filmpjes. Zijn top ligt dan tussen 50 en 60. Da's vlot maar niet echt hard. Op de open baan in Sloten bijvoorbeeld kan het veel harder.
Je ziet ook wel dat de presentator moeilijk wegkomt met de stroomlijner, hoewel ie ook al eens op een Baron zat. De minimale stuuruitslag zal ook wel mee spelen. Als er enige wind staat, dan worden gestroomlijnde tweewielers erg riskant, ze hebben dan heel veel zijdelingse ruimte nodig om zijwind te compenseren. Denk aan 5 meter. Bij meer dan windkracht 5 ofzo, blijven ze in de aanhanger. Met een velomobiel kun je dan nog wel fietsen.
Het hangt erg van het type record af, welke fiets de beste optie is. 12 en 24 uur ligt volgens mij vast in handen van de 3 wielers, de absolute topsnelheid van 2 wielers is dan weer hoger. Ik merk op ligfietsfora nogal eens dat mensen tamelijk euforisch worden over de hoge topsnelheden bij tweewielers, maar dat ze de nadelen voor praktische bruikbaarheid van die fietsen negeren.
http://recumbents.com/wisil/whpsc/results.htm
Wat ik zo van de Britse baantjes zie, zijn dat gewone wielercircuits, daar komen de echt snelle jongens, niet op hun topsnelheid. Veloads had ook wel wat filmpjes. Zijn top ligt dan tussen 50 en 60. Da's vlot maar niet echt hard. Op de open baan in Sloten bijvoorbeeld kan het veel harder.
Je ziet ook wel dat de presentator moeilijk wegkomt met de stroomlijner, hoewel ie ook al eens op een Baron zat. De minimale stuuruitslag zal ook wel mee spelen. Als er enige wind staat, dan worden gestroomlijnde tweewielers erg riskant, ze hebben dan heel veel zijdelingse ruimte nodig om zijwind te compenseren. Denk aan 5 meter. Bij meer dan windkracht 5 ofzo, blijven ze in de aanhanger. Met een velomobiel kun je dan nog wel fietsen.
Het hangt erg van het type record af, welke fiets de beste optie is. 12 en 24 uur ligt volgens mij vast in handen van de 3 wielers, de absolute topsnelheid van 2 wielers is dan weer hoger. Ik merk op ligfietsfora nogal eens dat mensen tamelijk euforisch worden over de hoge topsnelheden bij tweewielers, maar dat ze de nadelen voor praktische bruikbaarheid van die fietsen negeren.