02-Jan-2024, 10:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-Jan-2024, 10:41 PM door Arend-Jan.)
(02-Jan-2024, 09:44 PM)Gideonaut schreef: Wat gaaf! Ik ben. Vooral nieuwsgierig naar hoe je het gaat verstevigen gezien je geen vacuüm setup gebruikt. Ik volg met grote interesse
Vacuümtrekken maakt het niet sterker, maar wel lichter, omdat je dan de overtollige hars eruit haalt die je anders opsluit. Het wordt dan alleen ook sterker als je zonder vacuüm veel luchtbellen opsluit tussen de lagen in (wat ik uiteraard probeer te voorkomen). Van de hars zelf wordt je composiet niet sterk, alleen zwaar.
Natuurlijk is het mooier en beter om met vacuüm te werken. Maar ik heb die spullen niet, en volgens mij doet zelfs iemand als Daniël F het nog steeds zonder, dus het kán ook licht zonder. In Roemenië doen ze volgens mij ook nog steeds veel zonder vacuüm trouwens. De meeste bodies worden volgens mij in mallen gemaakt die buitenom sluiten, dus daar zou je hooguit een ballon in kunnen gebruiken (maar dat doen ze niet want dan blaas je zo'n eenvoudige glasvezel plug gewoon op, die overleeft dat niet). Ook wordt de binnenkant dan niet fraai als je dat zou doen....
Lang verhaal kort: volgens mij kan het prima zonder. Ik heb uiteraard goed gekeken hoe dik de body was, op de plekken waar ik hem doorsneed, ter indicatie van het benodigde aantal lagen carbonweefsel.
Ik was trouwens nog niet helemaal uit over de nieuwe naam van het beestje.
QV-XL ligt voor de hand
QV++ (maar het is geen +...)
QV-L2 vind ik ook wel grappig, zoals je ook lange VW Transporters hebt enzo
QV-LWB (long wheelbase)
Of..... (getriggerd door ZoefZoef)
QuattroVelimousine?
beetje lang woord wel, maar dat is misschien ook wel toepasselijk juist
Kom maar op met jullie suggesties!