03-Jan-2024, 12:01 PM
(03-Jan-2024, 10:13 AM)Roepers schreef: Om het abstracte "defensief rijden" verder in te vullen zou ik zeggen: dat het vooral snelheid minderen is en handen aan aan de remmen. Bijvoorbeeld voor het inhalen. Eerst even bellen, dan het snelheidsverschil verkleinen en dan wanneer het het echt gemakkelijk kan, inhalen. Bij kruisingen rekening houden met verkeer en daarom wat snelheid minderen zodat er gemakkelijker kan worden gestopt.
Als eerste juich ik het van harte toe om abstracte termen te verduidelijken. En daarnaast is het ook zeer welkom om dit te doen bij wetgeving, die vaak opzettelijk vaag is. En dan ook maar meteen onzinnige regelgeving af te schaffen.
Om met het laatste te beginnen het belachelijke art 28. waardoor ik niet mag bellen om daarna in te halen. In ieder geval niet om aan te geven dat ik er graag langs zou willen.
Daarnaast probeer je iets abstracte te verduidelijken, maar daarbij introduceer je weer nieuwe abstracte begrippen: "Rekening houden met" en "snelheid minderen".
Het probleem van concreet worden is voor mensen vaak dat ze dan ook de consequenties moeten dragen. Dus zielige gevallen die net buiten de regelgeving vallen krijgen dan ook geen pardon. Vrijheidsgraden voor agenten dan ook niet. Waarschuwingen zijn niet mogelijk, tenzij dat natuurlijk in exact omschreven gevallen in de regelgeving is opgenomen. Het schept een hoop duidelijkheid, maar of dat nu een samenleving is waar je in wilt wonen is maar de vraag. (Ik denk dat ik het goed zou kunnen verdragen, maar ik gok de meeste mensen niet).