07-Jan-2024, 06:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jan-2024, 06:25 PM door 365cycle.)
(06-Jan-2024, 05:32 PM)Niels van der Wal schreef: Het fietspad nemen en niet de weg is ook een vorm van defensief rijden. Het is ook om reden van minder aanrijdingen/ongevallen dat de wegbeheerder fietspaden aanlegt.Zeker met een velomobiel is dat lang niet altijd het geval. Ik rijd juist vaak op de weg... om beter gezien te worden.
(06-Jan-2024, 05:32 PM)Niels van der Wal schreef: Het is niet zo dat automobilisten niet kijken;Sorry, maar hier generaliseer je zo dat het onzin wordt. Ik zie zeker als ik m'n dashcamfilmpjes erop na sla juist vaak dat automobilisten écht niet kijken. Sowieso niet naar het fietspad, maar ook andere automobilisten worden vaak alleen bekeken met de ooghoeken. Precies níet wat ik tijdens m'n rijlessen geleerd heb; je denkt dat je wat ziet, maar het is gewoon niet zo. Het grote aantal ongevallen en dashcamfilmpjes online laat een zelfde beeld zien.
Gemak i.c.m. gewenning (het gaat meestal goed, omdat die ander jou dan wel ziet) zorgt ervoor dat dat gedrag met meer ervaring vaak erger wordt. Ik ben zelf echt beter gaan autorijden sinds ik veel fiets; mijn snelheid is vaak lager omdat ik er níet meer vanuit ga dat ik het allemaal wel zie. Als je iedere zijstraat écht wil bekijken kom je vaak echt niet verder dan de maximumsnelheid, en soms haal je die niet eens.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.