15-Jan-2024, 12:00 AM
Door de jaren heen zijn er best wat van dit soort dingen voorbij gekomen, voor de Quest al. Het gebeurde dan ook wel dat ze een poos later dan weer te koop staan.
Als je een aerodynamische vorm wilt maken van dat stukje wat naar beneden uitsteekt, wordt dat gedwongen ook duidelijk breder dan de band alleen. Dus moet de luchtweerstand dan echt wel omlaag om dat te verbeteren. In die 10 cm tussen wegdek en velomobiel, in buitengewoon onrustige lucht. Nog los van de wervelingen en luchtstromen die er rond het achterwiel ontstaan.
De ligfietswedstrijdwereld heeft geen zeer grote budgetten, maar men is nauwelijks gebonden aan regels, dus kan er erg veel geprobeerd worden. Veel van de wedstrijdrijders maken door het jaar veel kilometers, rijden met vermogensmeters en ze proberen best wat uit. Ze weten echt wel wat de beste bandjes zijn en schrikken er niet voor terug om met bandjes van 90 euro het stuk een wedstrijd te rijden omdat die gewoon erg snel zijn. Tegelijk wordt daar ook genadeloos duidelijk wat in de praktijk wel en niet werkt.
Is er ergens een duidelijk voordeel mee te halen, dan wordt het vlot opgepakt. Werkt iets niet, wordt het afgewezen, of slechts onder die omstandigheden gebruikt waar het voordeel biedt. Zie b.v. de hoeveelheid velomobielrijders die de Hillclimb bij de WM zonder het neus deksel deden.
Wat ik zelf geprobeerd heb, maar dan zonder betrouwbare meting, leek het dicht maken van het grote gat om het wiel wel een duidelijk voordeeltje op te leveren. Het liep iets lichter. Zo klein mogelijk houden van de zeg maar horizontale gaten, dat wordt erg veel gedaan, dat lijkt wel te werken. Het positieve effect van het extra uitsteeksel naar beneden is beperkt, terwijl het wel nadelen mee kan brengen.
Je hebt niet heel erg veel kilometers met wrijving nodig om de zijwand van je Conti GP 5000 of nog erger een Michelin Blue Flange door te slijten. Het zou ook maar zo kunnen dat je bandje daar onder in een snelle bocht een centimeter ofzo naar opzij beweegt. Ook daarvoor moet er ruimte zijn.
Het gat in kwestie is ongeveer 70 cm lang en 10cm breed. Dat moet het materiaal dus kunnen overbruggen zonder doorhangen, en zonder dat het veel gewicht met zich mee brengt.
Als je een aerodynamische vorm wilt maken van dat stukje wat naar beneden uitsteekt, wordt dat gedwongen ook duidelijk breder dan de band alleen. Dus moet de luchtweerstand dan echt wel omlaag om dat te verbeteren. In die 10 cm tussen wegdek en velomobiel, in buitengewoon onrustige lucht. Nog los van de wervelingen en luchtstromen die er rond het achterwiel ontstaan.
De ligfietswedstrijdwereld heeft geen zeer grote budgetten, maar men is nauwelijks gebonden aan regels, dus kan er erg veel geprobeerd worden. Veel van de wedstrijdrijders maken door het jaar veel kilometers, rijden met vermogensmeters en ze proberen best wat uit. Ze weten echt wel wat de beste bandjes zijn en schrikken er niet voor terug om met bandjes van 90 euro het stuk een wedstrijd te rijden omdat die gewoon erg snel zijn. Tegelijk wordt daar ook genadeloos duidelijk wat in de praktijk wel en niet werkt.
Is er ergens een duidelijk voordeel mee te halen, dan wordt het vlot opgepakt. Werkt iets niet, wordt het afgewezen, of slechts onder die omstandigheden gebruikt waar het voordeel biedt. Zie b.v. de hoeveelheid velomobielrijders die de Hillclimb bij de WM zonder het neus deksel deden.
Wat ik zelf geprobeerd heb, maar dan zonder betrouwbare meting, leek het dicht maken van het grote gat om het wiel wel een duidelijk voordeeltje op te leveren. Het liep iets lichter. Zo klein mogelijk houden van de zeg maar horizontale gaten, dat wordt erg veel gedaan, dat lijkt wel te werken. Het positieve effect van het extra uitsteeksel naar beneden is beperkt, terwijl het wel nadelen mee kan brengen.
Je hebt niet heel erg veel kilometers met wrijving nodig om de zijwand van je Conti GP 5000 of nog erger een Michelin Blue Flange door te slijten. Het zou ook maar zo kunnen dat je bandje daar onder in een snelle bocht een centimeter ofzo naar opzij beweegt. Ook daarvoor moet er ruimte zijn.
Het gat in kwestie is ongeveer 70 cm lang en 10cm breed. Dat moet het materiaal dus kunnen overbruggen zonder doorhangen, en zonder dat het veel gewicht met zich mee brengt.