15-Jan-2024, 06:17 PM
Ik ben op de Chamsin gestart in startgroep 3 om 7:40. Ik heb geen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om vooraan te starten, die voor ligfietsers geboden werd. Ik ben niet de snelste, en dan wordt ik enkel door nog meer mensen ingehaald... Dit was de eerste keer dat ik aan een dergelijk evenement meedeed, dus ik was het sowieso niet gewend om met zo veel mensen op een kluitje te zitten. In het begin door Leeuwarden was het echt dringen, en dat ervaarde ik als onconfortabel. Ik ben meer het type dat een eenzame wielrenner die aanhaakt liever kwijt dan rijk is .
Omdat het nog donker was had ik het eerste uur geen idee waar ik was en volgde maar gewoon de inmiddels uitgewaaierde sliert van rode lampjes voor me. Overigens hebben best veel mensen (wielrenners) die meedoen slechte voorverlichting. Die is wel fel, maar heeft geen goede bundel. Daar hebben vooral tegenliggers én mensen met een spiegel heel veel last van. Vanaf Sneek was het inmiddels serieuze schemer en was er ook wat van de omgeving te zien. Uiteindelijk kom je vooral veel weiland en boerderijen tegen, op de X* stadjes na. Ik was tot nu toe vooral zeilend in Friesland en had van de plaatsen nog niet veel gezien. Dus het was voor mij ook een toeristisch tochtje om de stadjes te zien. Overal was het redelijk uitgestorven, alleen Harlingen was best druk met naar ik aanneem veerbootgangers.
Er was een noordwester wind voorspeld, maar het was uiteindelijk een westenwind waardoor vooral stuk naar Stavoren wat winderig was. Ik vond de route best goed uitgestippeld. Over het algemeen was het nergens echt druk met auto's. In het begin (voor Sneek) gingen we best veel iets grotere wegen. Omdat het nog vroeg en dus echt rustig was konden we (het peleton) prima het verplichte fietspad negeren op de hoofdweg rijden (en zo zo snel mogelijk uitwaaieren). Door zicht vast te pinnen op de 11 steden moest je natuurlijk wel redelijk efficiënte verbindingen daartussen zoeken. Of dat de mooiste fietspaden (en dito omgeving) van Friesland zijn durf ik wel in twijfel te trekken.
De organisatie was prima. Er was goede informatie, goede routemarkeringen en enthousiaste vrijwilligers. De routemarkeringen waren in daglicht super goed te zien, maar in het donker waren ze slecht zichtbaar. Er zat wel een mini reflecterend driehoekje op, maar ik denk ik combinatie met relatief hoog ophangen dat de reflector onvoldoende aangestraald wordt (tenzij je zo'n achterlijke puntlichtbron heb, ahh vandaar....) De beloofde vega lasagne achteraf bleek uiteindelijk een redelijk smakeloze pasta met tomatensaus, ik had honger dus het ging er wel in... Misschien heb ik een te hoge standaard van vega lasagne .
Ik heb overigens de 160 km variant gereden omdat ik redelijk moe was en last van mijn knieën had. Daardoor heb ik Stiens, Dokkum en Oudkerk overgeslagen. Mijn broer, met wie ik samen reed heeft wel de 200 km gefietst, en zich in dat noordelijke puntje een aantal keren in het donker verreden omdat volgens hem de GPS niet overeenkwam met inmiddels weer slecht zichtbare routebordjes.
Ik heb inmiddels geconcludeerd dat een dergelijk evenement te massaal voor mij is en dat ik ook niet per sé veel voldoening haal uit lange afstanden. Af en toe had ik toch wel wat langer bij iets stil willen blijven staan, maar dan was er de tijdsdruk. Ik denk dat ik toch meer plezier haal uit solo in 3 dagen 235 km fietsen en kamperen in de winter, zoals ik in januari 2023 heb gedaan. Ik vond het echter de moeite waard om het een keer proberen .
(*) Met X doel ik op het feit dat er niet enkel 200 km met 11 steden te rijden was. Je kon ook 160 km met 8 steden rijden, 140 km met 8 steden of 90 km met 5 steden.
Omdat het nog donker was had ik het eerste uur geen idee waar ik was en volgde maar gewoon de inmiddels uitgewaaierde sliert van rode lampjes voor me. Overigens hebben best veel mensen (wielrenners) die meedoen slechte voorverlichting. Die is wel fel, maar heeft geen goede bundel. Daar hebben vooral tegenliggers én mensen met een spiegel heel veel last van. Vanaf Sneek was het inmiddels serieuze schemer en was er ook wat van de omgeving te zien. Uiteindelijk kom je vooral veel weiland en boerderijen tegen, op de X* stadjes na. Ik was tot nu toe vooral zeilend in Friesland en had van de plaatsen nog niet veel gezien. Dus het was voor mij ook een toeristisch tochtje om de stadjes te zien. Overal was het redelijk uitgestorven, alleen Harlingen was best druk met naar ik aanneem veerbootgangers.
Er was een noordwester wind voorspeld, maar het was uiteindelijk een westenwind waardoor vooral stuk naar Stavoren wat winderig was. Ik vond de route best goed uitgestippeld. Over het algemeen was het nergens echt druk met auto's. In het begin (voor Sneek) gingen we best veel iets grotere wegen. Omdat het nog vroeg en dus echt rustig was konden we (het peleton) prima het verplichte fietspad negeren op de hoofdweg rijden (en zo zo snel mogelijk uitwaaieren). Door zicht vast te pinnen op de 11 steden moest je natuurlijk wel redelijk efficiënte verbindingen daartussen zoeken. Of dat de mooiste fietspaden (en dito omgeving) van Friesland zijn durf ik wel in twijfel te trekken.
De organisatie was prima. Er was goede informatie, goede routemarkeringen en enthousiaste vrijwilligers. De routemarkeringen waren in daglicht super goed te zien, maar in het donker waren ze slecht zichtbaar. Er zat wel een mini reflecterend driehoekje op, maar ik denk ik combinatie met relatief hoog ophangen dat de reflector onvoldoende aangestraald wordt (tenzij je zo'n achterlijke puntlichtbron heb, ahh vandaar....) De beloofde vega lasagne achteraf bleek uiteindelijk een redelijk smakeloze pasta met tomatensaus, ik had honger dus het ging er wel in... Misschien heb ik een te hoge standaard van vega lasagne .
Ik heb overigens de 160 km variant gereden omdat ik redelijk moe was en last van mijn knieën had. Daardoor heb ik Stiens, Dokkum en Oudkerk overgeslagen. Mijn broer, met wie ik samen reed heeft wel de 200 km gefietst, en zich in dat noordelijke puntje een aantal keren in het donker verreden omdat volgens hem de GPS niet overeenkwam met inmiddels weer slecht zichtbare routebordjes.
Ik heb inmiddels geconcludeerd dat een dergelijk evenement te massaal voor mij is en dat ik ook niet per sé veel voldoening haal uit lange afstanden. Af en toe had ik toch wel wat langer bij iets stil willen blijven staan, maar dan was er de tijdsdruk. Ik denk dat ik toch meer plezier haal uit solo in 3 dagen 235 km fietsen en kamperen in de winter, zoals ik in januari 2023 heb gedaan. Ik vond het echter de moeite waard om het een keer proberen .
(*) Met X doel ik op het feit dat er niet enkel 200 km met 11 steden te rijden was. Je kon ook 160 km met 8 steden rijden, 140 km met 8 steden of 90 km met 5 steden.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton