15-Jan-2024, 06:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jan-2024, 06:32 PM door twilwel.)
(15-Jan-2024, 01:09 PM)365cycle schreef: Met de schuimkap is zeker niets mis, maar als je ouder wordt en ruim wil instappen is de Milan/Bülk wel even andere koek dan welke andere velomobiel dan ook.
Als je in de zomer bruin wil worden trouwens ook - zelfs zonder de kniekap is ie nog serieus efficiënt, ik heb de 50 km/h gemiddeld (tot ~65 kruissnelheid) weleens gehaald met een volledig open Bülk.
Ik haal zulke snelheden niet (meer), maar kan bevestigen dat hetzij met kap, yin-yang deksel of helemaal open, de Bülk (en Milan, mijn vorige velomobiel) zeer efficiënt zijn. Er is wel wat verschil hoor, maar je kunt ook helemaal open met de knietjes bloot nog steeds hoge snelheden halen. Een andere feature die uniek is voor Milan/Bülk is de zeer liggende houding, die ik persoonlijk super comfortabel en ontspannen vind. De druk over achterste en rug is zo goed verdeelt dat een matje niet eens nodig is. En ondanks de zeer vlakke houding is het zicht naar voren en direct voor de velo beter dan alle andere velomobielen die ik weleens gereden heb.
De grote instap heeft bij storm wel nadelen. Wegwaaien van de lange kap is niet het probleem inderdaad, maar je moet wel goed opletten bij heftige wind-vlagen van achteren dat de klep niet met grote kracht openklapt. De staalkabel zal niet breken, maar de klemmetjes op de kabel kunnen wel verschuiven en de kabel beschadigen. Er is zelfs een kans dat het scharnier beschadigd raakt. Met wind tegen is het uitstappen lastig omdat de klep steeds weer op je hoofd wil waaien. Daar valt allemaal wel mee om te gaan, maar dit is toch wel een nadeel.
Wat betreft voetengaten: bij zeer lage velomobielen zoals MilanSL en Bülk is het mogelijk om met de hand achteruit te duwen. Maar dat hangt natuurlijk ook af van je armlengte, die bij mij nogal ruimbemeten is ;-)