Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat zijn de kritieke onderdelen op een ligfiets / velomobiel?
#15
Voor mij zijn kritieke onderdelen die onderdelen die kapot kunnen en waarbij het erg moeilijk is om het te vervangen door een ander onderdeel. Heb je op de ligfiets je wiel kapot kan er een wiel in van een andere fiets met dezelfde wielmaat. Desnoods van mindere kwaliteit, maar dan kun je verder. 20 inch wieltjes zijn duidelijk lastiger te vinden dan 26 of 28 inch. De velgen, naven van zulke wielen zijn redelijk standaard en prima uit te wisselen voor die van een ander merk, of net iets ander type. Maakt voor de functionaliteit niks uit.

Al die uitwisselbaarheid is slecht voor de verkoopcijfers, dus hebben onderdelen fabrikanten nog wel eens de neiging om met new and improved de vorige generatie onderdelen om zeep te helpen. Als het onderdelen betreft waarvan er miljoenen zijn, kun je nog wel even voort. Hoe unieker je onderdeel, hoe lastiger het op termijn kan worden als het inmiddels door de volgende 3-4 generaties is ingehaald. Hoe minder fabrikanten er zijn die het betreffende onderdeel maken, dan wel in het verleden gemaakt hebben, hoe lastiger het wordt. Soms blijft er niks anders over dan een donor slachten.

Zoek je een Shimano naafje met een 8-9-10 speed cassettebody, dan vindt je die over 20 jaar ook nog wel denk ik. Zoek je een new old stock Suntour Command shifter, dan wordt het erg lastig. Idem voor de M5 mono naaf en vork, een hele reeks aan Flevobike onderdelen. Ik vind het ook wel spannend dat nagenoeg alle Velomobielen uit dezelfde fabriek komen, als die er morgen mee zou kappen, hebben we best een probleem. Allard, Theo, Ymte zijn ook allemaal al een eindje in de 50. Ik denk niet dat die nog 30 jaar doorgaan. Wie last er dan de alu achterbrug van je inmiddels toch wel heel erg oude Quest?

Bij sommigen gaan bepaalde onderdelen heel erg lang mee, bij anderen is het heel rap stuk. Het hangt er ook vanaf hoe goed er voor de fiets gezorgd is, of ie gebruikt wordt, of ie in de zon staat e.d. Aluminium kan een vermoeiingsbreuk krijgen. Een alu beugeltje van de achterbrug wat net niet vast genoeg zit en kan bewegen is echter heel erg veel eerder stuk als het zelfde beugeltje wat wel goed vast zit. De onwetende die niet door heeft dat zijn achterbrug inmiddels wel erg veel speling heeft, zal je dat bij de verkoop ook niet vertellen.

Alles wat beweegt, kan kapot en zal ooit kapot gaan. Het is echter lastig te vertellen wanneer precies omdat er erg veel variabelen zijn. Dingen die niet bewegen gaan over het algemeen niet kapot, tenzij er krachten op uitgeoefend worden. Denk aan de bevestigingspunten van de veerpoten in de body. Maar die veerpoot beweegt ook iets en krijgt natuurlijk klappen. Dus kan dat plekje beschadigen.

Wat mij betreft; hoe minder speciale onderdelen hoe beter. Minimaliseren van bevestigingsplekken, beugels, klemmen, schroef verbindingen is vaak beter. Tenzij je wilt dat het onderdeel te demonteren is. Denk aan de uitwisselbare derailleurpad. Beter zo'n padje van 20 euro vervangen dan een nieuwe carbon achterbrug moeten kopen. Kijk maar eens naar de evolutie van de achterbrug bevestiging van de DF vs de Alpha. Tel het aantal onderdelen voor de bevestiging van de achterbrug bij beide fietsen.

Wijze raad van mijn vader toen ik mijn eerste stereo kocht; Jongen, wat er niet aan zit dat kan ook niet kapot.

Bij ligfietsen en velomobielen loont het buitengewoon veel als je zelf wat kunt sleutelen en snapt hoe dingen funktioneren. Als ik dan lees dat iemand uit Duitsland honderden kilometers heen en weer rijdt om bij Velomobiel.nl zijn derailleurtje te laten afstellen, wat ongeveer een half uurtje duurt als het tegen zit, tja. Met enige oefening krijg je dan ook een beter idee of het goed of slecht gesteld is met dat onderdeel.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
RE: Wat zijn de kritieke onderdelen op een ligfiets / velomobiel? - door Jeroen S - 15-Jan-2024, 09:36 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Nee hoor, je wiele...Roepers — 07:10 AM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
 met (boven) e...Wim -de roetsende — 06:13 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
Oké, maar hier is ...Wim -de roetsende — 06:10 AM
Ervaring eerste rit naar het werk
De 20 inch Quest h...365cycle — 11:42 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik...365cycle — 11:25 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Ze worden nog wel ge...Jeroen S — 10:27 PM
ModyPlast sleurhut
Op het Duitse Forum ...Jeroen S — 10:17 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Ik moet de eerste ag...Merijn — 09:57 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Ik gebruik een water...Merijn — 09:54 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Ik heb een Clean Can...Jeroen S — 09:19 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Vandaag een metalen ...Hardloper — 09:11 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de ...datakneder — 09:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
magdatdingopdeweg.nl...Frutsel — 08:41 PM
Nu kan ik dus nieuwe bidons bestellen...
Als ik al wat te d...Martin van Mourik — 08:39 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Per toeval kwam ik d...Hardloper — 08:20 PM
Ervaring eerste rit naar het werk
Ergens daar in de bu...Jeroen S — 07:52 PM
[split] Velomobiel kleuren ... Van vand...
Volgens mij zit hard...Jeroen S — 07:36 PM