Je hebt een kettingzweep en een cassetteafnemer nodig om de cassette van de freehub te halen, een set conussleutels om de as uit de naaf te halen en een 10mm inbussleutel om de freehub los te maken van de naaf. Als je alles los hebt is het een kwestie van schoonmaken, de cups, conussen en kogels inspecteren op slijtage en als de linker cup nog goed is alles weer in elkaar zetten met nieuw lagervet en met de oude of met nieuwe onderdelen, afhankelijk van wat er versleten is. Als de linker cup versleten is zul je een nieuwe naaf in moeten spaken. De rechter cup zit in de freehub, die kun je in z'n geheel vervangen, een freehub is niet te repareren. Wat ik vaak doe als de naaf repareerbaar is met nieuwe onderdelen, is een nieuwe naaf kopen en de 'inhoud' overbouwen, dat is meestal goedkoper dan losse onderdelen bestellen en minder werk dan een nieuwe naaf inspaken. Van oudere types naven kun je vaak wel 'new old stock' exemplaren vinden op Marktplaats of eBay voor niet al teveel geld. Heel ingewikkeld is het allemaal niet, er is vast een YouTube filmpje te vinden dat het allemaal uitlegt. Het lastigste is wellicht het afstellen van de lagers als je alles weer in elkaar hebt, dat vergt een beetje gevoel.
Edit: Zo te zien heb je voor jouw naaf een adapter nodig om de freehub te verwijderen. Of die adapter iets speciaals is of gewoon een 11mm inbus kan ik uit de tekening niet afleiden, maar dat kan Google je vast vertellen.
Edit: Zo te zien heb je voor jouw naaf een adapter nodig om de freehub te verwijderen. Of die adapter iets speciaals is of gewoon een 11mm inbus kan ik uit de tekening niet afleiden, maar dat kan Google je vast vertellen.
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane