24-Jan-2024, 01:21 PM
Ik heb een abominabel rotonde in mijn dorp die op vier verschillende manieren genomen kan worden. Twee daarvan illegaal, een legale voor velomobielen en een legale voor overige fietsers smaller dan 75cm en minder dan drie wielen en die is door twee krappe bochten al bijna ondoenlijk voor stadsfietsen. Lijkt me een leuk project om aan te pakken en onder de neus van verantwoordelijken te drukken. In dit geval is er wel degelijk ruimte in overvloed om een veiliger, gemakkelijker en snellere bypass van die rotonde te maken.
Met de velomobiel rijd ik net als de auto's door de rotonde en het is voor mij dus geen probleem, maar voor veel fietsers is deze rotonde een horror die een toeristisch dorpje in een fietsprovincie niet past. Dankzij een maximum van 30km/u gebeuren er geen zware ongelukken, maar het kan zo gemakkelijk anders.
Een voortzetting via de Brink (een pietsie kleinere Brink? No way!) en dan naar links richting Assen is veel veiliger. Met een paar bordjes zou deze route aangegeven kunnen worden voor iedereen die richting Assen moet. Maar ja, stel je voor dat toeristen om het mooie winkelcentrum en de restaurants heen geleid worden. Slecht voor de economie!
Met de velomobiel rijd ik net als de auto's door de rotonde en het is voor mij dus geen probleem, maar voor veel fietsers is deze rotonde een horror die een toeristisch dorpje in een fietsprovincie niet past. Dankzij een maximum van 30km/u gebeuren er geen zware ongelukken, maar het kan zo gemakkelijk anders.
Een voortzetting via de Brink (een pietsie kleinere Brink? No way!) en dan naar links richting Assen is veel veiliger. Met een paar bordjes zou deze route aangegeven kunnen worden voor iedereen die richting Assen moet. Maar ja, stel je voor dat toeristen om het mooie winkelcentrum en de restaurants heen geleid worden. Slecht voor de economie!