24-Jan-2024, 04:47 PM
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: Er is niets spannends aan het binnen de standaard mogelijkheden verplaatsen van de schoenplaatjes. Anders dan dat ik hier doe vermoeden ben ik geen evangelist voor een extreme midvoetplaatsing zoals ik dat zelf toepas, dicht bij het midden van de schoen.Gelukkig
![Wink Wink](https://ligfietsers.nl/images/smilies/wink.png)
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef:Mijn specifieke ervaring is wel een hele persoonlijke aangezien mijn benen door vroegere blessures net iets anders functioneren dan die van veel anderen. Shin splints en andere problemen als gevolg van verkeerd geplaatste cleats is echter geen uitzondering, zeker niet onder sportievere rijders. Ik zeg dan ook niet dat je fout adviseert, maar blijf er wel op hameren dat het verplaatsen van cleats in mijn beleving met de verantwoordelijkheid komt achteraf te toetsen of het geen nieuwe pijntjes oplevert. In het verleden ben ik er namelijk ook al eens ingetuind om volledig te vertrouwen op advies van een fietsspecialist dat voor mij specifiek niet goed was.Citaat:- In hoeverre houd je er rekening mee dat dit jouw persoonlijke ervaringen zouden kunnen zijn, d.w.z. niet 1:1 toepasbaar op een ander persoon?
Diezelfde vraag wil ik jou al een poosje stellen. Je hoort bij de 1% genetisch begaafden met extreem hoge kracht en vermogen. Is jouw ervaring niet een heel persoonlijke die weinigen zullen ervaren?
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: Ik put uit 2 decennia aan ervaring als velomobielgaragist en hoor hoe het de klanten vergaat met de instelling van hun velomobiel. Ik raakte er door werk, eigen ervaring en inlezen in de materie er geleidelijk aan van overtuigd dat fietsschoenen, net als cranklengte door conservatisme werd beheerst en dat veel velomobilisten ergonomisch kunnen profiteren van kortere cranks en midvoetplaatsing. Maar als ik het over midvoetplaatsing heb, dan ga ik eigenlijk nooit verder dan onderin de standaard sleufgaten van de schoen. Het modificeren van schoenen is van een andere orde. Ik praat er wel over, maar realiseer me dat dat ingewikkeld is met de veelheid aan schoenplaatjes en schoenconstructies en meestal is een beperkte verstelling richting hak wel voldoende.Dan zou het goed kunnen dat we eigenlijk niet zo heel ver van elkaar vandaan zitten qua filosofie. Als je de foto van mijn schoenen bekijkt zie je dat het plaatje ook verder naar beneden zit.
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: Inmiddels is zowel bij ligfietsers als bij racefietsers een kentering waarneembaar. Er wordt vaker over gediscussieerd. Hopelijk worden de schoenmakers bij Shimano, Sidi en co ook wakker.Meer flexibiliteit in afstelmogelijkheden juich ik sowieso toe.
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef:3cm is idd meer dan de schoen kan op een raceschoen, ik denk dat de combinatie van het plaatje en de verschuifbare schroefgaten hooguit op zo'n 2 a 2,5cm komt.Citaat:- Rijd je met race- of mountainbikeschoenen? In het laatste geval: Zou het kunnen dat raceschoenen meer afstelmogelijkheden hebben?
Ik rij MTB schoenen en specifieke forenzen schoenen (met een lampje zoeken, maar ze zijn er) met MTB bevestiging. Ik heb 5 paar waarvan 1 geschikt is voor driepunts race én MTB. De sleufgaten in MTB-schoenen zijn doorgaans 3cm lang (er is geloof ik wat variatie in sleufgatlengte) en dat lijkt me duidelijk meer dan bij race. De bevestiging laat ook 5mm zijwaartse verstelling toe (dichter naar de pedaalas of verder weg) en rotatie van het plaatje.
Hoe is de positie van het plaatje ten opzichte van de voet? Hetzelfde? Bijvoorbeeld op die "combischoen"?
(24-Jan-2024, 04:26 PM)twilwel schreef: De racefietsschoen is volgens mij zoals die is omdat een racefietser doorgaans alleen kan ontsnappen aan het peloton met een explosieve sprint. De schoen is daarop gebouwd. Voor velomobielrijders is dat helemaal niet relevant, de MTB schoen is veel praktischer en het voldoet ook in een wedstrijd prima zolang de zool maar stijf is. Maar dit zal ook wel tegen het zere scheenbeen zijn ;-) Nou ja, het is maar een theorie.Voor mij niet hoor. Ik ben raceschoenen van vroeger uit gewend en daar weer bij uit gekomen. De MTB-schoenen die ik had (met de verkeerde plaatjes) voelden erg slap, maar dat was dus een sampleset van 2 (welgeteld 1 paar
![Wink Wink](https://ligfietsers.nl/images/smilies/wink.png)
Nu vind ik de raceschoenen fijn omdat... komt ie... de vermogensmeters voor race goedkoper zijn, hahaha
![Big Grin Big Grin](https://ligfietsers.nl/images/smilies/biggrin.png)
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.