24-Jan-2024, 10:49 PM
(24-Jan-2024, 10:02 PM)Hardloper schreef:(24-Jan-2024, 09:12 PM)Agnillev schreef: Tjah mijn budget is voor dit product ook niet toereikend.
Bovendien begrijp ik niet hoe deze prijs tot stand komt. Wat zou volgens jouw wel een acceptable prijs zijn voor een dergelijke ligfiets?
Ik had eens geprobeerd en kreeg de indruk dat het keer 1,5 omhoog ging de prijs. Ging uiteraard niet verder, maar ze mailde me waarom ik het niet afmaakte. Dus ik in mijn beste Engels uitgelegd dat ik testte hoeveel de prijs omhoog ging na NL adres opgeven. En dat interesse was vanuit het NL ligfiets forum, maar dat die ophield na NL adres invullen. En of ze niet een webshop hadden in de EU die ze kan leveren voor de prijs van op hun site. Dus wie weet komt hier nog iets uit.
Hoi Hardloper,
De hogere prijs lijkt hoofdzakelijk veroorzaakt te worden door de Belastingdienst.
Belastingdienst - pakjes buiten EU
Als ik het optel kom ik op:
Cruzbike €5585
BTW 21%
Invoerrechten 17%
Verzekerd transport ≈ €350
Totaal €8057
Ongeveer 1,44 zoveel als de prijs in de VS met €2472 extra kosten.
Ik vind 5500 euro ook al best veel gezien de hoeveelheid traditionele fiets die je daar zelfs bij nishe fabrikanten met een lage oplage voor terug krijgt.
Maar goed vanuit dat bedrag wordt dan wel weer die vriendelijke marketing medewerker betaald die de moeite neemt een internationaal telefoongesprek te voeren om te achterhalen waarom de koop niet doorgezet werd.
Even off topic.
De techniek / geometrie van de Cruzbike zijn relatief eenvoudig wat het wonderlijk maakt dat het patent op de verstelbare "liggende achtervork" is tot 2028 is verlengt in de U.S.
Als het diamantframe een dergelijk lang patent gehad had was de eerste concurrent in pas 1900 begonnen en was de fietsen gekte 1890 wellicht net voor de eerste wereld oorlog ontstaan.
Ik ben geen fan van langlopende patenten.