29-Jan-2024, 10:24 PM
Even van wikipedia geplukt:
"Vanaf 2015 zijn er carbide-afgeleide koolstof-supercondensatoren met een energiedichtheid van 10,1 Wh/kg"
Supercondensator! Klinkt optimistisch, en prijzig, maargoed, hier gaan we:
Lichter dan een accu is gewenst, dus zeg 1 kg.
Maximale energie-inhoud is dan die 10 Wh, ofwel 36 kJ.
Om een systeem van fietser + velomobiel van zeg, 102 kg, één meter te verheffen hebben we tamelijk precies 1 kJ nodig.
Met 36 kJ kom je dus op supercondensatorpower maximaal op 36 meter hoogte. Nog niet genoeg voor de Amerongse berg, maar wel voor de helft.
Voor Alpe d'Huez heb je 30kg aan supercondensator nodig. Plus 4 kg supercondensatoren om al die supercondensatoren en de electromotor omhoog te slepen .
Al met al 40 kg extra systeemgewicht voor één Alp. Mij niet gezien.
Maar voor een ritje met veel kleinere heuvels, en met flink wat stoplichten op het vlakke gedeelte er tussen (in de afdaling win je uiteraard altijd minder energie terug dan de klim aan energie vraagt) zou het -technisch- iets kunnen zijn. Of je moet jezelf permanent iets bijremmen om die condensatoren te vullen...
En wat kost zo'n kilootje supercondensator nou eigenlijk?
"Vanaf 2015 zijn er carbide-afgeleide koolstof-supercondensatoren met een energiedichtheid van 10,1 Wh/kg"
Supercondensator! Klinkt optimistisch, en prijzig, maargoed, hier gaan we:
Lichter dan een accu is gewenst, dus zeg 1 kg.
Maximale energie-inhoud is dan die 10 Wh, ofwel 36 kJ.
Om een systeem van fietser + velomobiel van zeg, 102 kg, één meter te verheffen hebben we tamelijk precies 1 kJ nodig.
Met 36 kJ kom je dus op supercondensatorpower maximaal op 36 meter hoogte. Nog niet genoeg voor de Amerongse berg, maar wel voor de helft.
Voor Alpe d'Huez heb je 30kg aan supercondensator nodig. Plus 4 kg supercondensatoren om al die supercondensatoren en de electromotor omhoog te slepen .
Al met al 40 kg extra systeemgewicht voor één Alp. Mij niet gezien.
Maar voor een ritje met veel kleinere heuvels, en met flink wat stoplichten op het vlakke gedeelte er tussen (in de afdaling win je uiteraard altijd minder energie terug dan de klim aan energie vraagt) zou het -technisch- iets kunnen zijn. Of je moet jezelf permanent iets bijremmen om die condensatoren te vullen...
En wat kost zo'n kilootje supercondensator nou eigenlijk?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'