06-Feb-2024, 02:55 PM
In de Vogezen moest ik zoveel remmen dat ik zeker drie keer moest stoppen en de remmen laten afkoelen. Dat verveelt gauw.
Ik heb twee kleine chutes met korte koorden gebruikt in de Rocky Mountains. Uitwerpen van een parachute is makkelijk, zolang de koorden niet verstrikt zijn geraakt de vorige keer.
Weer inhalen vond ik erg lastig. De kracht op de parachute werkt tegen en het leidt af van sturen. Soms raakten de koorden verwart in de overige bagage en moest ik zelfs stoppen om de chute veilig in te klappen. Daardoor verloor ik alle momentum. Ik vond het al met al té spannend bij hoge snelheid. Je moet een goede lichaamscoördinatie hebben en twee dingen tegelijk uit kunnen voeren. Niet mijn pakkie an.
Ik ben overgestapt op de koelvinnen op de trommelremmen, de versie van Gingko, en dat werkte fantastisch goed in de Pyreneeën. De 70mm trommelremmen werden niet heet, je kunt pompend remmen om de snelheid op een nivo te houden die je bevalt en wanneer de helling wat vlakker wordt laat je de velomobiel maximaal lopen.
Verreweg het leukste aan bergen vind ik het ridge-surfen, het rijden over de bergkam met de velomobiel. Het gaat steeds wat op en af en daardoor hoef je weinig te remmen, wordt je snelheid lekker hoog zonder inspanning, maar niet zo hoog dat het doodeng wordt. Het is bijzonder efficiënt te befietsen met de velomobiel omdat die het opgebouwde momentum naar het volgende hoge punt kan meenemen. Helaas zijn zulke bergkammen met een goede weg erover nogal zeldzaam.
Ik heb twee kleine chutes met korte koorden gebruikt in de Rocky Mountains. Uitwerpen van een parachute is makkelijk, zolang de koorden niet verstrikt zijn geraakt de vorige keer.
Weer inhalen vond ik erg lastig. De kracht op de parachute werkt tegen en het leidt af van sturen. Soms raakten de koorden verwart in de overige bagage en moest ik zelfs stoppen om de chute veilig in te klappen. Daardoor verloor ik alle momentum. Ik vond het al met al té spannend bij hoge snelheid. Je moet een goede lichaamscoördinatie hebben en twee dingen tegelijk uit kunnen voeren. Niet mijn pakkie an.
Ik ben overgestapt op de koelvinnen op de trommelremmen, de versie van Gingko, en dat werkte fantastisch goed in de Pyreneeën. De 70mm trommelremmen werden niet heet, je kunt pompend remmen om de snelheid op een nivo te houden die je bevalt en wanneer de helling wat vlakker wordt laat je de velomobiel maximaal lopen.
Verreweg het leukste aan bergen vind ik het ridge-surfen, het rijden over de bergkam met de velomobiel. Het gaat steeds wat op en af en daardoor hoef je weinig te remmen, wordt je snelheid lekker hoog zonder inspanning, maar niet zo hoog dat het doodeng wordt. Het is bijzonder efficiënt te befietsen met de velomobiel omdat die het opgebouwde momentum naar het volgende hoge punt kan meenemen. Helaas zijn zulke bergkammen met een goede weg erover nogal zeldzaam.