06-Feb-2024, 10:24 PM
(06-Feb-2024, 08:13 PM)HugoW1975 schreef: Even over versnellingen. De fiets die ik sloop heeft 3x7 dus 21 versnellingen. Ik denk eraan de voorste, in ieder geval in het begin, niet te gebruiken. Op de middelste beginnen, of misschien wel meteen op de zwaarste. Dan heb ik nog altijd 7 versnellingen over om mee te rijden, en ik ga niet in mul zand of zo rijden. Tenzij ik ergens een bocht mis, maar dat terzijde. Wat vinden jullie daarvan?
Hugo
Je sloopfiets is een 'semi-MTB', en bovendien een triple, dan zal het wel een long-cage achterderailleur zijn. Daarmee kun je een cassette monteren met een groot verschil tussen het grootste en het kleinste kransje, 11-32 bijvoorbeeld. Dan heb je ook met een '1x7' versnellingen setup een behoorlijk bereik. Het nadeel is dan alleen dat de stappen tussen je versnelllingen vrij groot zijn.
Op mijn Baron zaten origineel 2x8 versnellingen (53/39 voor), maar toen de gripshift voor de voorderailleur defect raakte heb ik hem vastgezet op de grote plaat, en daar (feitelijk '1x8' dus, en achter een 25 of 26 als grootste kransje) echt jaren mee rondgereden tot ik een keer een excuus vond voor een upgrade naar 2x10. Als je accepteert dat je minder koppel hebt bij lage snelheden heb je die kleinere kettingbladen m.i. niet echt nodig op een low racer. Maar, net zoals met cadans bij het klimmen, is dat ook een kwestie van persoonlijke smaak.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'