08-Feb-2024, 09:17 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Feb-2024, 09:27 AM door Raymond.)
(07-Feb-2024, 09:35 AM)HugoW1975 schreef: In principe is de lasnaad sterker dan de buis, mits goed gelast. Scheurende lasnaden zijn meestal lasfouten, ook scheuren net naast de lassen zijn gevolg van verkeerd lassen.
Lassen is een vak, dat geef je goed weer. Er bestaat niet voor niets een opleiding tot lasser. De juiste materialen kiezen is ook een vak. De juiste materialen op de juiste manier lassen zodat je een stevig doch licht frame krijgt is dus een vak in het kwadraad .
De meesten op dit forum kunnen beter kletsen dan lassen, inclusief mijzelf.
(08-Feb-2024, 01:06 AM)GHOOGEN schreef: Wat mij tegen viel is dat als je de buizen/pijpen aan elkaar last ze aan alle kanten krom trekken. Ik heb de buizen toen voor het lassen aan de lastafel gehecht.
De frames waren ook niet bepaald stijf te noemen.
De trapbuis vervormde behoorlijk tijdens het trappen.
Ik heb een schockproof 451 gehad daar was de trapbuis ook vrij slap van.
Wellicht komt dat omdat buizen van ijzer gemaakt zijn.
Wat voor materiaal heb je gebruikt? Als je praat over "ijzer" dan denk ik gelijk dat je geen idee hebt. Buizen van "ijzer" (puur Fe, met atoomnummer 26) zul je namelijk heel moeilijk kunnen vinden. Over het algemeen zul je staal gebruiken, maar ook dat is een verzamelterm. Afhankelijk van je toepassing (een afweging van de gewenste eigenschappen), zul je kiezen voor een specifieke staallegering.
Stel dat je toch echt ijzer hebt gebruikt, dan is het niet gek dat het frame slap is, want puur ijzer is een behoorlijk week materiaal. Om het stijver te maken wordt namelijk koolstof toegevoegd in de hoogovens om er staal van te maken.
Als je buizen aan alle kanten krom trekken, dan verwacht ik niet dat jij heel veel laservaring hebt. Eventueel heb je ook het verkeerde materiaal gekozen, de lasbaarheid gaat mee in de bovengenoemde afweging van de gewenste eigenschappen.
2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton