Dit is carbon Quest #501 naast mijn nu nog dagelijks gebruikte Quest #229. Zoals bekend recent gekocht maar er moet nog het nodige gebeuren. Dit had een dusdanig positieve invloed op de aanschafprijs dat ik het niet kon laten. Bovendien zag ik hoofdzakelijk dingen die ik zelf wel kan/denk te kunnen (ik ben niet bang gewoon dingen te proberen ).
Dit draadje maak ik aan om te delen wat ik allemaal van plan ben, wat ik gedaan heb en zeker ook waar ik vragen over heb ;-)
Wat gaat er allemaal gebeuren voordat ik dagelijks met Q501 op pad kan:
- Er zat een Bafang middenmotor in. >> Die is er inmiddels al uit :-)
- Hij heeft een crash achter de rug.
- Structureel is dit gerepareerd. Optisch, zoals overduidelijk te zien, nog niet. Er moeten nog diverse plekken bijgewerkt, geëgaliseerd worden.
- De boven- en onderschaal zitten niet helemaal lekker op elkaar.
- Wanneer alles netjes glad is geschuurd en recht zit: nieuwe lak erop. >> Dit deed ik eerder bij Q229: ik ga weer met DD 2 componentenlak van De IJssel aan de slag. Kleuren worden denk ik knalgroen/wit.
- Elektra/verlichting verbeteren/vernieuwen: die is eigenlijk compleet origineel: 6v, 1 klein accuutje erbij. Dat dient mijn gebruik niet: ik rijd veel en lang in het donker in de winter, ook in échte duisternis in de Groninger polder. Plannen die ik nu heb:
- Aanpassen naar 12V met nieuwe (LifePO?) accu('s)
- Verlichting: nieuwe koplampen: de in dit draadje veelbesproken dubbele Cyo lampen zitten er nu in. Ik moet zeggen dat ik momenteel door alle lampen in eerder genoemd draadje het licht niet meer zie.
In Q229 heb ik 1x IQX. Bevalt me op zich prima. Ik herken de opmerkingen over beperkt licht in bermen wel. In duisternis een haakse bocht een ander B-weggetje in doe ik redelijk op de gok. Ik zag in ik meen de Tuna van Peter in de opening van de koplamp 2 kleine, extra lampjes die richting berm gericht stonden. Leek zoiets. Die zouden bij de spiegels kunnen, op een aparte schakelaar. En dan de Cyo's door IQX vervangen. Voor de achterkant denk ik aan uitbreiden met van die nep-Kellerman lampjes combi dagrij, knipper en rem op de muts. Echte vind ik ook mooi hoor, maar die prijzen....En ik denk ook nog over een Garmin Varia Radar + lamp voor mijn verjaardag vragen.
- Als dit allemaal klaar is: overzetten van bepaalde zaken van Q229: crackstel (kortere cranks, ovaal blad etc), USB lader/voltmeter (zat echt nét in Q229 in een apart carbon mini-dashboardje wat overgezet kan worden), banden (Weg met die Marathons: GoCycles of CCU erop voor), Garmin houder etc.
De vragen voor nu:
- body bijwerken: kan dit gewoon met bijvoorbeeld met Stewatrix ingedikte epoxy?
- Boven, -onderschaal: loshalen, richten en weer vast? Zo simpel?
- 6v > 12V: hoe zit dat met de aanwezige LEDs (knipperlichten, achterlichten, remlichten en 2 dagrijleds)? Knallen die uit elkaar als ik er gewoon een 12v accu aan hang? Of kunnen die dat gewoon aan? Wat moet ik er anders tussen zetten? Want ik heb geen zin om die allemaal te vernieuwen als dit niet nodig is.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt