08-Feb-2024, 10:22 PM
Nog even wat reacties op je eerdere vragen.
Je fiets kan prima zonder die kolom omhoog, achter je stoeltje. Zeker als je een echt ligfietsstoeltje ergens koopt, of er zelf 1 maakt die een goede vorm heeft. Met drie stukjes multiplex onder een hoek aan elkaar, wordt het qua comfort niet echt wat. Mocht je dat toch willen, dan heb je mogelijk wel iets aan een stangetje omhoog. Dat kan veel subtieler dan 50x50. Bij vrijwel alle lowracers zit het stoeltje op 2-3 plekken vast met een dwars stangetje, stripje U profiel ofzo wat dwars op de hoofdbuis zit onder de juiste hoek, zelfde hoek als het stoeltje.
50x50 zal wel redelijk sterk zijn. De hoeken lijken op het oog netjes gedeeld, langere lasnaden en geen kieren. Wat je nog kunt doen is uit dat stuk wat je toch niet gebruikt twee stompe driehoeken maken, van voren gezien een U van de zijkant een driehoekje wat precies van onder in die twee knikken past. Idem met de knik iets verderop voor onder de stoel. Op beide plekken verwacht ik belastingspieken en omdat je buis overal even dik is, zal de zwakste plek dus daar liggen waar de hoogste belasting zit.
Ik heb bij mijn lowracers die afmetingen en posities voor met wiel, trapas, cranks, en zitje heel veel gecontroleerd. Het is echt niet fijn als je er net naast zit. Even een grof rekenvoorbeeld. Je been vanaf het heupgewricht is 85 cm lang, de cranks 17cm, je trapas zit dus op 68 cm voor heup. In liggende houding voor je heup zit er nog een essentieel stukje man en dan komt er nog een buis van 5cm. Reken even ik 18cm voor. Dan houd je nog 50 cm over. Dat is precies de diameter van je voorwiel en een paar cm speling. Ik weet natuurlijk niet hoe lang je precies bent, maar dit komt waarschijnlijk vrij redelijk in de buurt +/- 5cm max.
Je zult ontdekken dat het veel uit kan maken als je de trapas bv 2 cm hoger positioneert, maar nog steeds 68 cm van je heup, of het stoeltje nog iets omhoog, of omlaag. Een paar cm meer of minder kan net het verschil maken.
Met alleen 1 voorblad gaat het prima als de hoogste berg een brug of viaduct is. Wel helpt het voor de snelheid als het een groot voorblad is. 52 tandjes of daar in de buurt, 50 of 48 kan nog, 42 is echt te klein als je boven de 50 km/h wilt. Dat is niet simpel en goedkoop op te lossen met andere versnellingen achter.
Ga ook vast nadenken over de voorrem, dat is ook nog wel een puntje.
Je fiets kan prima zonder die kolom omhoog, achter je stoeltje. Zeker als je een echt ligfietsstoeltje ergens koopt, of er zelf 1 maakt die een goede vorm heeft. Met drie stukjes multiplex onder een hoek aan elkaar, wordt het qua comfort niet echt wat. Mocht je dat toch willen, dan heb je mogelijk wel iets aan een stangetje omhoog. Dat kan veel subtieler dan 50x50. Bij vrijwel alle lowracers zit het stoeltje op 2-3 plekken vast met een dwars stangetje, stripje U profiel ofzo wat dwars op de hoofdbuis zit onder de juiste hoek, zelfde hoek als het stoeltje.
50x50 zal wel redelijk sterk zijn. De hoeken lijken op het oog netjes gedeeld, langere lasnaden en geen kieren. Wat je nog kunt doen is uit dat stuk wat je toch niet gebruikt twee stompe driehoeken maken, van voren gezien een U van de zijkant een driehoekje wat precies van onder in die twee knikken past. Idem met de knik iets verderop voor onder de stoel. Op beide plekken verwacht ik belastingspieken en omdat je buis overal even dik is, zal de zwakste plek dus daar liggen waar de hoogste belasting zit.
Ik heb bij mijn lowracers die afmetingen en posities voor met wiel, trapas, cranks, en zitje heel veel gecontroleerd. Het is echt niet fijn als je er net naast zit. Even een grof rekenvoorbeeld. Je been vanaf het heupgewricht is 85 cm lang, de cranks 17cm, je trapas zit dus op 68 cm voor heup. In liggende houding voor je heup zit er nog een essentieel stukje man en dan komt er nog een buis van 5cm. Reken even ik 18cm voor. Dan houd je nog 50 cm over. Dat is precies de diameter van je voorwiel en een paar cm speling. Ik weet natuurlijk niet hoe lang je precies bent, maar dit komt waarschijnlijk vrij redelijk in de buurt +/- 5cm max.
Je zult ontdekken dat het veel uit kan maken als je de trapas bv 2 cm hoger positioneert, maar nog steeds 68 cm van je heup, of het stoeltje nog iets omhoog, of omlaag. Een paar cm meer of minder kan net het verschil maken.
Met alleen 1 voorblad gaat het prima als de hoogste berg een brug of viaduct is. Wel helpt het voor de snelheid als het een groot voorblad is. 52 tandjes of daar in de buurt, 50 of 48 kan nog, 42 is echt te klein als je boven de 50 km/h wilt. Dat is niet simpel en goedkoop op te lossen met andere versnellingen achter.
Ga ook vast nadenken over de voorrem, dat is ook nog wel een puntje.