13-Feb-2024, 08:45 PM
Update: die straat blijft toch open voor auto's.
Tja, Amsterdam loopt wel vaker zwáár achter. Dit hele debat (wie krijgt ruim baan in de stad: de auto of de fiets?) is in veel andere gemeenten al járen, decénnia geleden beslecht.
Zoals in mijn eigen Groningen, waar in 1977 het Verkeerscirculatieplan werd ingevoerd. Dat is 47 jaar geleden. Vanaf toen konden auto's niet meer dwars door het centrum rijden. Ja, dat was even wennen. Er waren aanloopprobleempjes. En over details kun je altijd van mening verschillen. Maar al met al bevalt het prima. Er is meer ruimte voor de fiets en de wandelaar; de auto moet maar een stukje omrijden. Prima.
Teleurstellend dat onze hoofdstad het niet aandurft!
Op de foto geheel links: een jonge Jacques Wallage. Geheel rechts, met baard: Max van den Berg.
Tja, Amsterdam loopt wel vaker zwáár achter. Dit hele debat (wie krijgt ruim baan in de stad: de auto of de fiets?) is in veel andere gemeenten al járen, decénnia geleden beslecht.
Zoals in mijn eigen Groningen, waar in 1977 het Verkeerscirculatieplan werd ingevoerd. Dat is 47 jaar geleden. Vanaf toen konden auto's niet meer dwars door het centrum rijden. Ja, dat was even wennen. Er waren aanloopprobleempjes. En over details kun je altijd van mening verschillen. Maar al met al bevalt het prima. Er is meer ruimte voor de fiets en de wandelaar; de auto moet maar een stukje omrijden. Prima.
Teleurstellend dat onze hoofdstad het niet aandurft!
Op de foto geheel links: een jonge Jacques Wallage. Geheel rechts, met baard: Max van den Berg.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead