15-Feb-2024, 08:47 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Feb-2024, 09:11 AM door Grrrrrene.)
(14-Feb-2024, 12:28 PM)365cycle schreef: Gerapporteerd ivm verkeerde forum.
Vragen:
- Kan je het klepje er niet gewoon vanaf schroeven en even kijken?
- is er geen bagage bij de derailleur/onder de ketting terecht gekomen?
- Ligt de ketting nog netjes over de spanrol of loopt ie ernaast?
- Doe even een stukje schilderstape ofzo over dat punt waar je denkt dat hij raakt, en rijd een paar honderd meter. Is het vies? dan wordt het geraakt door de ketting. Als het kapot is weet je zeker dat dat de oorzaak is.
Even een voor een antwoord geven op de vragen:
- Uiteraard kan ik het kapje er even afschroeven, maar ik kwam in het schemerdonker thuis, in de regen, dus ik zag er weinig van. Dat komt dit weekend wel. Dat is ook wel een beetje het nadeel van de wintermaanden: ik vertrek in het donker en kom in het donker weer thuis.
- Bagage bij de derailleur is onwaarschijnlijk. Ik zet mijn tas altijd links naast het achterwiel, rechts vermijd ik ivm de achterbrug die beweegt en de dunne afdekkapjes over de ketting waar ik geen druk op wil zetten of opzij duwen.
- De ketting loopt netjes over de spanrol en de kettingbuis vanaf de spanrol zit nog goed vast met een tweetal ty-raps.
- Dat is een goede tip, zal ik zaterdag even doen als ik een proefrit maak.
(14-Feb-2024, 01:38 PM)datakneder schreef: Is het ritme gelijk aan het trapritme, of bijvoorbeeld bij elke 5 omwentelingen van je voorblad?Dat komt beide op hetzelfde neer toch? Als ik in een lagere versnelling ging rijden, dus hogere trapfrequentie, hoorde ik het tikken ook in een hogere frequentie. Zeker niet ieder omwenteling van de ketting een keer, maar iedere omwenteling van het voorblad komt meer in de richting (waarmee ik het voorblad niet wil verdenken, maar goed).
Citaat:En is het gelijk bij verschillende versnellingen. Je schrijft nl. dat je hem wegzet met de ketting op het grootste blad achter. Maar ik neem aan dat je dat meestal niet op hebt bij het fietsen. Als het bij alle versnellingen ongeveer gelijk is verwacht ik niet dat het de ketting in be buurt van het achterwiel is, omdat die een hele andere loop heeft bij verschillende versnellingen. Dan zou ik eerder kijken in de buurt van de kettingrol omdat daar de loop bijna gelijk blijft.
Hij deed het in alle versnellingen achter. Tijdens het fietsen op kruissnelheid zit ik inderdaad in het midden van de cassette tot richting de kleinste tandwielen, dus ver van het achterwiel af. Ik heb de inspecties alleen gedaan met de ketting op het grootste tandwiel, vandaar mijn verbazing hoe dicht hij toen al op de achterbrug zat. Als ik naar een kleiner tandwiel achter schakel, moet dat NOG dichter erop zijn (of zelfs er tegenaan). Overigens weet ik niet of ik duidelijk genoeg heb gezegd dat het geluid erger werd als ik harder kracht zette. Met lichte pedaalkracht hoorde ik, zeker in eerste instantie, niks. Later toen ik bijna thuis was, was licht trappen ook niet genoeg meer om het geluid weg te houden.
Citaat:En natuurlijk: weet je zeker dat het van achter komt. De klankkast van een vm maakt soms plaatsbepaling van een geluid bijzonder tricky.Dat is waar, zo zeker moet ik daar dan misschien niet van zijn, maar de loop voor verandert niet zo heel erg en wordt minder (?) beïnvloed door bochten, hoewel ik wel meen te zien dat de body een beetje tordeert als je hard door een bocht gaat. Die aluminium balk die naar voren loopt, trekt een klein beetje krom voor mijn gevoel, maar niet schokkend veel en ongetwijfeld binnen de grenzen van wat normaal is.
(15-Feb-2024, 12:12 AM)Jeroen S schreef: Dat wisselende geluid in bochten had ik bij mijn quest achterbrug ( de alu versie) als er iets met de as en de lagers mis is. Gewoon even dat klepje eraf.Zoals gezegd: dat ga ik zaterdag doen als ik het in daglicht kan bekijken. Het is dan ook droog, dus ik kan hem gewoon op z'n zij in het gras leggen en er rustig aan werken.
Citaat:Kijk van onderen eens of de cassette goed op de naaf zit. Kijk eens of er wat beweegt als je met je vingers probeert de cassette zijdelings te verschuiven. Als het blok zijdelings te schuiven is, is dat niet goed. Zie je van onderen duidelijk sleufjes en lange stukjes daarvan tussen de spaken en de tandwielen, dan kan het daar mis zijn. Zeker als de fiets in de bochten ook raar schakelt.
Ik heb niet geprobeerd te schakelen in bochten, dat doe ik meestal al voor de bocht, maar ook dat valt te testen in een korte proefrit dichtbij huis. Met "het blok" dat eventueel zijdelings te schuiven is, doel je op de cassette? Die moet gewoon niet zijdelings kunnen schuiven t.o.v. het wiel of de ophanging. Sowieso hoort er niks zijdelings te schuiven, gok ik zo, maar ik zal er naar kijken zaterdag. Bedankt voor de tips.
Citaat:Als je de astrekker hebt, wordt het tijd die eens te gebruiken, let op want dit is een klusje wat best tijd kost en niet altijd even vlot verloopt. Ik denk aan 1 van de volgende 2 problemen.
Die heb ik helaas niet. Mocht het zoiets zijn, dan breng ik hem ergens langs om te laten repareren.
Citaat:Probleem 1, de cassette body zit niet goed op de naaf. De oplossing daarvoor is de as losmaken en de body weer goed op de naaf schuiven. De tips hierboven kunnen je helpen bij de diagnose.Nee, het was echt meer een ritmisch getik dat mee ging met het trapritme. Als ik niet trapte, hoorde ik niks, ook niet in bochten. Vandaar dat ik dus de conclusie had getrokken dat het "iets" met de ketting was. Vandaar ook mijn vraag: hoeveel speling heeft jullie ketting (liefst bij een Strada, maar wellicht is een Quest op dat vlak identiek) bij het scharnierpunt van de achterbrug, onder de stoel? Is het normaal dat hij er zo dicht langs gaat, want het is bijna vragen om getik en geratel door gezwiep van de ketting.
Probleem 2, er zijn lagers versleten. Dat vindt je pas als je de hele boel nog wat verder uit elkaar haalt en de lagers uit de achterbrug haalt, daarvoor moet ook de achterbrug uit de fiets. Trek daar maar rustig een weekend voor uit. Of ga naar een velomobielen reparatiebedrijfje. Het klinkt ongeveer zo als de rateltjes van een cassette als je freewheelt, maar dan niet goed.
Trouwens: lagers versleten klinkt als iets wat heel geleidelijk moet ontstaan. Dit was juist heel plotseling, alsof er iets is afgebroken of losgelopen en z'n functie van het ene op het andere moment niet meer vervult. Daarna werd het wel steeds erger, maar het geluid heb ik nooit eerder gehoord en nu ineens wel en gedurende de rit naar huis steeds erger (heb nog nooit zo langzaam gefietst in de Strada, haha).
Verder: Ik ben een redelijk zware fietser. Ik weeg zelf een kilo of 105 en met kleding (licht), kleding voor op werk (spijkerbroek, trui, t-shirt, schoon ondergoed, etc) en werkschoenen (veiligheidsschoenen, zwaar) en een tas met een laptop, bandenplaksetje, pompje, reservebinnenbanden, etc kan het goed zijn dat ik een kilo of 120 weeg met bepakking. Ik heb geen referentie voor of ik hard door bochten ga, maar misschien moet ik dat rustiger doen en leidt dat tot veel slijtage? Ik merk dat de achterbrug niet heel stijf is. Ik kan de fiets aardig links/rechts laten schommelen. Dat is geen speling voor mijn gevoel, maar elasticiteit in de achterbrug of diens ophanging.