15-Feb-2024, 04:59 PM
Toen ik vele jaren geleden mijn Nazca Fuego kocht, heb ik hem eerst eens afgesteld op mijn beenlengte door erop te gaan zitten naast een muur en me zo tegen de muur te balanceren en dan mijn been net niet te strekken. Steeds proberen en bijhouden wat je doet, want daarna moet je de ketting weer verlengen of inkorten, afhankelijk van in welke richting je hem moet afstellen. Ik merkte dat ik mijn stuur (bovenstuur) ook dichterbij wilde hebben, maar daar zitten grenzen aan. Ik heb de telescopische buizen al eens per ongeluk uit elkaar getrokken onderweg en ik kan je zeggen: dan ben je blij dat dat bij het optrekken gebeurt en je niet met 40+ een helling af gaat. Daar is geen houden aan!
Maar goed, je begint rustig, dus dat valt wel mee. Ik ben naar een parkje gegaan achter mijn huis en daar ligt een ovalen, geasfalteerd pad in waar ik wat rondjes heb geoefend. Ik vond vooral wegfietsen vanuit stilstand moeilijk, want dan moet je je standbeen optrekken en op het pedaal zetten, terwijl je wegfietst. Dat vereiste wat oefening, maar uiteindelijk had ik dat best vlot voor elkaar. Daarna kost het wat ritten voor dat allemaal echt soepel gaat, maar die eerste meters wil je graag ergens maken waar niet zoveel verkeer is, dus een park of (bijna) lege parkeerplaats is daar prima voor geschikt.
Maar goed, je begint rustig, dus dat valt wel mee. Ik ben naar een parkje gegaan achter mijn huis en daar ligt een ovalen, geasfalteerd pad in waar ik wat rondjes heb geoefend. Ik vond vooral wegfietsen vanuit stilstand moeilijk, want dan moet je je standbeen optrekken en op het pedaal zetten, terwijl je wegfietst. Dat vereiste wat oefening, maar uiteindelijk had ik dat best vlot voor elkaar. Daarna kost het wat ritten voor dat allemaal echt soepel gaat, maar die eerste meters wil je graag ergens maken waar niet zoveel verkeer is, dus een park of (bijna) lege parkeerplaats is daar prima voor geschikt.