19-Feb-2024, 01:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Feb-2024, 02:10 PM door Grrrrrene.)
Ik had eerder al dit linkje geplaatst
https://enerprof.de/en/ENERpower-12V-LiF...Watt/11663
maar ze hebben ook een grote variant:
https://enerprof.de/en/ENERpower-Raash-1...tor/128800
Ik vind dat niet bepaald een bedrag waar ik van schrik. 23 euro voor een klein 1600mAh-pack voor verlichting of 90 euro voor de grote variant met 5x zoveel capaciteit...
Overigens is 18650 een maat cel, niet een chemie. 18650 is ook prima als LiFePO4 te krijgen: https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/18650.html en Tesla is wel degelijk bezig om Model 3's uit te leveren met LiFePO4-accu's. https://www.evlithium.com/lifepo4-batter...eries.html
Daarnaast is het zo dat LiFePO4 geen vervelende materialen als Cobalt gebruikt. Dat zou de beschikbaarheid alleen maar ten goede moeten komen.
Definieer "goed gebruik". Het gaat goed, zolang er niks fout gaat en Li-ion accu's gaan echt niet allemaal de fik in vanwege slecht gebruik. Het gebeurt ook door schade of een ontwerpfout. LiFePO4 is inherent veel veiliger. Het is een beetje alsof je water of benzine opslaat. Bij goede opslag is het allebei even veilig, toch voelt iedereen aan z'n water (pun intended) aan dat benzine opslaan in de praktijk gevaarlijker is.
https://enerprof.de/en/ENERpower-12V-LiF...Watt/11663
maar ze hebben ook een grote variant:
https://enerprof.de/en/ENERpower-Raash-1...tor/128800
Ik vind dat niet bepaald een bedrag waar ik van schrik. 23 euro voor een klein 1600mAh-pack voor verlichting of 90 euro voor de grote variant met 5x zoveel capaciteit...
Overigens is 18650 een maat cel, niet een chemie. 18650 is ook prima als LiFePO4 te krijgen: https://www.nkon.nl/rechargeable/lifepo4/18650.html en Tesla is wel degelijk bezig om Model 3's uit te leveren met LiFePO4-accu's. https://www.evlithium.com/lifepo4-batter...eries.html
Daarnaast is het zo dat LiFePO4 geen vervelende materialen als Cobalt gebruikt. Dat zou de beschikbaarheid alleen maar ten goede moeten komen.
Citaat:- bij goed gebruik het verschil in veiligheid gewoon niet zo groot is
Definieer "goed gebruik". Het gaat goed, zolang er niks fout gaat en Li-ion accu's gaan echt niet allemaal de fik in vanwege slecht gebruik. Het gebeurt ook door schade of een ontwerpfout. LiFePO4 is inherent veel veiliger. Het is een beetje alsof je water of benzine opslaat. Bij goede opslag is het allebei even veilig, toch voelt iedereen aan z'n water (pun intended) aan dat benzine opslaan in de praktijk gevaarlijker is.