22-Feb-2024, 01:13 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Feb-2024, 01:13 PM door 365cycle.)
(22-Feb-2024, 12:54 PM)Hoekie schreef: Dat brengt me bij de vraag of je bij een 12v velomobiel je de standaard 12v Li-Ion accu gewoon 1op1 kan vervangen door een 12.8v LFP model.Een 12.8V LiFePO4 is "een 4S", heeft 4 cellen in serie. 4x nominale spanning (3.2V) = 12.8V.
Kan dat zonder issues?
Maximaal zijn ze (even uit m'n hoofd, dus onder voorbehoud) 3.5V, 3.5x4 = 14V.
Een volle "12V" Li-Ion van velomobiel.nl is een 3S, die hebben een maximale spanning van 4.2V. 3x 4.2V = 12.6V.
Toch nog wel een redelijk verschil in spanning, alles gaat in ieder geval een flink stuk feller branden.
My 2 cents: Als er niet al een step-down converter in het circuit zit zou het kunnen dat het goed gaat maar ik garandeer niets
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.