26-Feb-2024, 05:33 PM
(22-Feb-2024, 01:13 PM)365cycle schreef: Een 12.8V LiFePO4 is "een 4S", heeft 4 cellen in serie. 4x nominale spanning (3.2V) = 12.8V.
Maximaal zijn ze (even uit m'n hoofd, dus onder voorbehoud) 3.5V, 3.5x4 = 14V.
Een volle "12V" Li-Ion van velomobiel.nl is een 3S, die hebben een maximale spanning van 4.2V. 3x 4.2V = 12.6V.
Toch nog wel een redelijk verschil in spanning, alles gaat in ieder geval een flink stuk feller branden.
My 2 cents: Als er niet al een step-down converter in het circuit zit zou het kunnen dat het goed gaat maar ik garandeer niets
Ik heb om die reden een DC/DC omvormer gekocht die 6V DC maakt van 8-22V DC. De volle 14.4V (?) tot lege 10V van een setje 4S LiFePO4-cellen wordt dus voor de verlichting netjes teruggebracht naar 6V waar ze voor ontworpen zijn (mijn Strada was oorspronkelijk 6V). De claxon kan volgens mij best een hogere spanning dan 12,8V aan, aangezien een scooter of brommer ook bij ~14.5V de accu oplaadt, toch? En moderne led-koplampen van fietsen kunnen zeker tegen 14,4V. B&M adverteert meestal met iets van 6-42V invoerspanning, dus daar zal wel een eigen spanningsregelaar in zitten die alles terug naar 6V brengt.
Het zijn dus vooral de door VM.nl ingebouwde ledjes waar je je misschien zorgen om moet maken. Als je echt zeker wil zijn, zet je er een spanningsregelaar in, maar ik vraag me af of het echt zo schadelijk zal zijn.