(26-Jun-2018, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Joop, nu wil ik helemaal weten wat er in jouw bidon zitWater met een klein beetje Karvan Cévitam Go cassis. , ik drink dat pas ná het fietsen, nog voor ik uitstap.
(26-Jun-2018, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Met een Orca gemiddeld 32km/u rijden op een afstand van 26km en ook nog door een paar dorpjes, dan is je kruissnelheid dik boven de 35km/u. Ik vermoed zelfs richting de 40km/u.Nee, je veronderstelling is fout. Ik rij wel 32km/u, maar gemiddeld komt dat ergens uit op 26km/u over de 26,2 km, soms minder en soms meer. Ik heb in het parcours ook 70 bochten en daar dender je niet met 32km/u doorheen. Er zijn er zelfs twee die zo scherp zijn dat ik maar max 10km/u haal. De 41km/u (gemiddeld 28,8 over de 26,2 km) was wel met alles mee en dat parcours is heel erg recht, de bochten erg flauw, dus dan kun je wel zo hard. Was er zelf ook erg verbaasd over. Ik rij nu net iets meer dan een jaar en het gaat nog steeds harder en harder, niet met grote sprongen. Tussen deze maand en die van vorig jaar zit nu gemiddeld snelheid 0,3 km/u harder. Dat lijkt niet erg veel, maar is het wel. Ik kan mij het snot voor de ogen fietsen en dan doe ik er ongeveer 55minuten over. Doe ik het voor mijn gevoel erg rustig aan dan wordt dat 1uur 2 minuten. Dus er zit over die afstand maar een verschil van 7 minuten maximaal. Ik rij tegenwoordig s'ochtends iets rustiger om niet te veel zweten, naar huis probeer ik vaak wel tot het maximum te gaan.
Dit vind ik echt verbijsterend hard.
(26-Jun-2018, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb ooit in een E-Orca gereden zonder ondersteuning en toen ging ik net zo hard trappen als ik in mijn XS gewend was. In de XS reed ik dan 35km/u, toen ik daarna op de teller van de Orca keek, bleek ik maar 27km/u te rijden.Je moet natuurlijk wel tijdig naar een hogere versnelling schakelen, dat vergeet ik soms ook nog wel eens. In een bepaalde versnelling kun je met een gegeven trapritme niet harder. Een versnelling hoger geeft met hetzelfde trapritme dan een hogere snelheid terwijl de druk op de pedalen vaak maar nauwelijks toeneemt. Het gaat in de Orca met stapjes van 7,5%.
(26-Jun-2018, 07:12 PM)Wim -de roetsende schreef: Als jij dus zo hard in een Orca kunt, hoe hard zou jij dan wel niet gaan als je in een Quest of DF zou zitten?Brrr... In een Quest zou ik mogelijk nog wel passen, alleen die is op mijn traject niet in een keer door twee krappe bochten te krijgen, dus dat wordt zeuren. Een van die bochten ligt ook nog eens in een druk fietstraject. In een DF pas ik niet, die fiets is te smal voor mij. Maar ik heb ook wel eens met die gedachte zitten spelen...Ik rij een stukje naast een snelweg, dan de auto's die daar 70 mogen rijden via het naastgelegen fietspad inhalen en je kunt gewoon op de weg blijven rijden...
Iemand die met een kruissnelheid van 40 in een Orca rijdt, gaat vermoedelijk wel 50 in een DF. Misschien nog wel harder.
(25-Jun-2018, 01:26 AM)Coen__ schreef: Het ging uiteindelijk om het "als je shirt nat is stop je met zweten" en dat is gewoonweg niet zo.Tja, dan maak ik elke dag twee keer iets heel bijzonders mee...niet overdreven nat, soms gewoon droog.
(25-Jun-2018, 01:26 AM)Coen__ schreef: Ik heb mijn proefrit in een Orca in katoenen kleding gemaakt (niet helemaal fair). Ik vind het een prachtige fiets, maar ik vond hem wat tegenvallen qua snelheid. Later een proefrit gemaakt in een oude Mango en dat ging al veel rapper; die heb ik toen gekocht. Wel een ander level qua afwerking.Stond bij mij als tweede keuze. Ik heb gekozen voor een fiets met zo min mogelijk onderhoud. Tijd zal het leren.
(25-Jun-2018, 01:26 AM)Coen__ schreef: Al eens over gedacht om op de rijbaan te rijden en zo van de voorrang gebruik te maken?Dat moet ik regelmatig en ik kom veel automobilisten tegen met een chronische jeuk op het voorhoofd of last van de zenuwen omdat ze maar zitten te seinen of te toeteren. Ik toeter of sein dan terug, zit ook op een Orca .
e-Orca 0099, ICE Adventure HD