08-Mar-2024, 11:19 AM
(08-Mar-2024, 10:40 AM)365cycle schreef:(08-Mar-2024, 09:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Knipperlichten op een gewone fiets verwachten mensen niet. Dus zien ze ze ook niet.
Volgens die logica zou je ook kunnen stellen dat mensen een velomobiel niet zien, omdat ze die niet verwachten.
Precies dat zei een buurman gisteren nog tegen me. Het is niets meer of minder dan victim blaming: Die dingen staan hier geparkeerd. Je weet dus dat ze bestaan en dat je er voor uit moet kijken. Zeker hier, want er staan er drie en je ziet ze iedere dag.
Ik denk dat er zeker iets inzit in het feit dat mensen dingen die ze niet verwachten ook niet zien. Je moet alle data die je ogen naar je hersenen geven eerst een grove selectie maken over dingen die relevant zijn. Zo zullen voor mij bomen snel afvallen omdat ze niet relevant zijn in het verkeer. Ga me dus niet vragen na een drukke kruising of er een eik of een berk stond. Niet dat ik niet weet wat het verschil is, maar die data is nooit bewust tot me doorgedrongen.
Niettegenstaand is dit slechts een verklaring, maar het mag nooit een argument zijn voor je gelijk. Voor de wet is een ligfiets een relevant object in het verkeer. Dat je dat wordt niet verwacht zorgt niet voor minder rechten voor ligfietsers.
(08-Mar-2024, 10:40 AM)365cycle schreef:(08-Mar-2024, 09:23 AM)Wim -de roetsende schreef: Het overige verkeer heeft weinig boodschap aan wat jij fijn vindt. Zelfs in de vm steek ik op rotondes indien nodig mijn hand uit om het overige verkeer duidelijk te maken wat ik ga doen. Het knipperlicht kunnen zij dan namelijk niet zien, omdat ze aan de andere kant van de vm rijden.Dat geldt ook voor een auto. Als ik aan de verkeerde kant van een auto rijd kan ik niet zien welk knipperlicht er knippert. Toch zie ik automobilisten nooit hun arm uit het raam steken. Dan betekent dat soms dat ik moet stoppen, en dat geldt andersom ook.
Dat is de reden dat ik van plan ben om richtingaanwijzers op de bovenkant van de fiets aan te brengen. Op de open ligger stak ik altijd mijn hand schuin omhoog uit zodat de automobilisten op de rotonde wel konden zien dat ik afsloeg. Ik heb er zelfs regelmatig duimpjes omhoog voor gehad van automobilisten. Ik weet dat het eindresultaat juridisch niet correct zal zijn. Er is een minimale afstand die tussen de linker- en rechteraanwijzer moet zitten, maar ik geloof dat het in de praktijk wel erg gewaardeerd gaat worden.
(08-Mar-2024, 10:40 AM)365cycle schreef: (buiten dat dat sowieso niet hoeft want het fietspad heeft haaientanden ondanks rechtdoor op dezelfde weg)Leuk dat er haaientanden staan, maar als fietser heb je voorrang op de afslaande automobilist. De haaientanden gelden alleen voor het verkeer op de kruisende weg.
RVV Artikel 80.
Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.