28-Jun-2018, 12:13 AM
(28-Jun-2018, 12:10 AM)PietV* schreef:(27-Jun-2018, 10:20 PM)Coen__ schreef:(27-Jun-2018, 06:27 PM)Joop99 schreef: Je moet natuurlijk wel tijdig naar een hogere versnelling schakelen, dat vergeet ik soms ook nog wel eens. In een bepaalde versnelling kun je met een gegeven trapritme niet harder. Een versnelling hoger geeft met hetzelfde trapritme dan een hogere snelheid terwijl de druk op de pedalen vaak maar nauwelijks toeneemt. Het gaat in de Orca met stapjes van 7,5%.
Die druk op de pedalen neemt net zo hard toe als je toerental afneemt bij dezelfde snelheid.
Het is off topic.
Dat is puur theorie. Vermogen is trapkracht (koppel) x trapfrequentie (omwentelingen). Maar dat ligt voor het duurvermogen van je lijf anders. Bij elke omwenteling van de trapas wordt de bewegingen van de knieen 4 x afgeremd, 4 x gestopt en 4 keer op gang gebracht. Dat geldt ook deels voor je onder- en bovenbenen. Hoe hoger de trapfrequentie, hoe groter die energieverliezen.
Daarbij is ook van belang hoe technische de fietser trapt. Dus hoe ontspannen het opgaande been wordt bewogen. Fietsers met een fors postuur en sterke bovenbenen hebben vaak een lagere trapfrequentie en meer tijd voor de ontspanningsfase. Het trapvermogen moet voor een ligfietser boven de trapas geleverd worden.
Dat alles veranderd niks aan het feit dat de druk op de pedalen ... net zo hard toeneemt toe als je toerental afneemt bij (dezelfde snelheid)