11-Mar-2024, 03:51 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Mar-2024, 03:59 PM door twilwel.)
(10-Mar-2024, 12:24 PM)Willeke_IGKT schreef: Dus nu wil ik kortere cranks.
Tim melde dat er korte cranks met alles wat erbij hoort te koop zijn voor een prijs die ik me kan veroorloven. Nu vraag ik mij af hoe moeilijk is het om de trapas en de rest wat erbij hoort te vervangen?
Kan iemand mij uitleg geven wat te verwachten en wat voor speciaal gereedschap nodig is?
Bij de Quest en Strada was altijd de ISIS bottom bracket (trapas) de standaard. Die bottom bracket kun je met die DutchBikeBits crankset gewoon laten zitten in je Strada en dan heb je alleen een cranktrekker nodig en imbussleutels voor de crankbout en de tandwielen. Tandwielen zijn niet meegeleverd bij DBB, maar die kun je over zetten van de oude naar de nieuwe crankset. Dat overzetten gaat het best nadat je de crankset uitgebouwd hebt.
Beelden zeggen meer dan duizend woorden, hoe verwijder je de crankset:
Het is weliswaar in het Engels, maar de video's van Parktool zijn doorgaans zeer goed en compleet.
Nog een opmerking: de Neo Classic cranks lijken niet geschikt te zijn voor een klein voorblad. Je kunt dan voortaan alleen het grote en middelgrote blad gebruiken (wat meestal ook voldoende is in NL zolang je geen heuvels gaat beklimmen). Dit betekent ook dat je de de binnenste limietschroef van de voorderailleur moet bijstellen zodanig dat de ketting er niet aan de binnenkant af kan lopen.
Ook voor het afstellen van de voorderailleur heeft Parktool een prima video, die in zijn geheel veel verduidelijkt, maar in principe zijn voor jou alleen de limietschroefjes van belang vanaf 3min:06sec
Het is niet zo gemakkelijk de limietschroefjes te vinden en te verdraaien in de velomobiel omdat je via de voetengaten (geen zicht op de schroefjes dus op de tast werken) of via het instapgat moet werken (wel zicht, maar je moet erg ver rekken)