20-Apr-2017, 07:39 PM
Momenteel rijd ik dagelijks 60km woonwerk verkeer op een tweedehands M5 en dat bevalt al een jaar erg goed. Enige klachten zijn in de winter gladheid, beperkte bagage, en regenpak bij regen.
Met het oog op binnenkort belastingteruggaaf en vakantiegeld orienteer ik me op de verschillende velomobielen. Niet gelijk een aangeschaft om te zien of ik het fietsen wel vol kon houden maar nu toch tijd voor een upgrade.
Vanwege bijna de helft van de route door twee drukke steden valt een grote velomobiel zoals de quest, waw of de QV af vanwege de wendbaarheid op de route. Weinig toeren, maar twee keer per dag hetzelfde stukje. In de stad is snelheid niet belangrijk want overig verkeer, maar daartussen wel want lange rechte wegen. Kruissnelheid op de m5 ligt rond de 35 en gemiddeld 25 (want ja, stad en twee bruggen). Verwachtingen van een velomobiel zijn gezien strava hoger.
Een tweedehands ook liever niet, en een alleweder of sunrider vind ik persoonlijk gewoon lelijk plus het open achterwiel betekent meer vuil en pekel. Ook gekeken naar een open trike zoals hp scorpion, maar daarbij nog steeds regen en bagage, alleen gladheid valt weg.
Blijft over, op volgorde van prijs basismodel:
- mango (5650)
- strada (6450)
- df (8150)
- orca (onbekend)
Een quest xs valt af vanwege mijn lengte (1,94).
De orca zal best duur zijn en de df ook. Velomobiel.nl heeft de beste naam, maar wat ik lees over sinner mangos is ook prima. Zal met schaal te maken hebben.
Qua verschil tussen de mango en de strada kom ik het achterwiel tegen en een tussenas. Ik heb alleen geen idee hoe dit zich uit in het fietsen ermee. Wie kan me hier meer over vertellen, en dan liefst de veschillen ertussen, hoe deze zich uiten tijdens het fietsen.
Qua prijs heeft de mango een plus, want met racekap en andere extras zit die nog onder de basis prijs van een strada. Nu is prijs niet de beslissende factor, maar weegt wel mee.
Binnenkort wil ik proefritten plannen in beide, eerst nog maar eens zien dat ik pas en miscchien bevalt het wel helemaal niet, wordt het toch een nieuwe tweewieler.
Ook andere tips en ervaringen voor bovenstaande situatie zijn welkom. Misschien valt de wendbaarheid van de quest of qv wel heel erg mee in een drukke stad.
Met het oog op binnenkort belastingteruggaaf en vakantiegeld orienteer ik me op de verschillende velomobielen. Niet gelijk een aangeschaft om te zien of ik het fietsen wel vol kon houden maar nu toch tijd voor een upgrade.
Vanwege bijna de helft van de route door twee drukke steden valt een grote velomobiel zoals de quest, waw of de QV af vanwege de wendbaarheid op de route. Weinig toeren, maar twee keer per dag hetzelfde stukje. In de stad is snelheid niet belangrijk want overig verkeer, maar daartussen wel want lange rechte wegen. Kruissnelheid op de m5 ligt rond de 35 en gemiddeld 25 (want ja, stad en twee bruggen). Verwachtingen van een velomobiel zijn gezien strava hoger.
Een tweedehands ook liever niet, en een alleweder of sunrider vind ik persoonlijk gewoon lelijk plus het open achterwiel betekent meer vuil en pekel. Ook gekeken naar een open trike zoals hp scorpion, maar daarbij nog steeds regen en bagage, alleen gladheid valt weg.
Blijft over, op volgorde van prijs basismodel:
- mango (5650)
- strada (6450)
- df (8150)
- orca (onbekend)
Een quest xs valt af vanwege mijn lengte (1,94).
De orca zal best duur zijn en de df ook. Velomobiel.nl heeft de beste naam, maar wat ik lees over sinner mangos is ook prima. Zal met schaal te maken hebben.
Qua verschil tussen de mango en de strada kom ik het achterwiel tegen en een tussenas. Ik heb alleen geen idee hoe dit zich uit in het fietsen ermee. Wie kan me hier meer over vertellen, en dan liefst de veschillen ertussen, hoe deze zich uiten tijdens het fietsen.
Qua prijs heeft de mango een plus, want met racekap en andere extras zit die nog onder de basis prijs van een strada. Nu is prijs niet de beslissende factor, maar weegt wel mee.
Binnenkort wil ik proefritten plannen in beide, eerst nog maar eens zien dat ik pas en miscchien bevalt het wel helemaal niet, wordt het toch een nieuwe tweewieler.
Ook andere tips en ervaringen voor bovenstaande situatie zijn welkom. Misschien valt de wendbaarheid van de quest of qv wel heel erg mee in een drukke stad.