12-Mar-2024, 10:38 PM
(12-Mar-2024, 09:15 PM)pieterz schreef: Welke 3 manieren weet je dan en welke manier heeft voordelen tov de andere. Zelf kom ik op de onderstaande. De vraag namelijk aangezien voor de 3de keer mijn remkabel buitenmantel is doorgesleten wat hangende rem veroorzaakt. Zelf neig ik wat naar manier 2 maar weet nog niet hoe ik dat het handigste/beste kan doen
Manier 1 is de manier waarschijnlijk hoe velomobiel het nu doet. Met een lusnaarboven dan beneden door de tunnel en langs stuur omhoog. Nadeel relatief veel bochten.
Manier 2 van je gelezen met kuifje quest meteen door wielkast naar boven langs bovenkant richting de remmen. Zit beetje hoe dit uitkomt met kabel tov de benen tijdens het trappen en instappen.
Manier 3 remkabel op zijn kom dus meteen naar beneden tunnel in en langs stuur omhoog. Hier lijkt mij nadeel dat van boven water in de kabel kan komen.
Manier 1 is de standaard manier
Dus kom ik op manier 4: vanaf het stuur naar beneden en via een gat in de wielkast in de buurt van de voorste stuurstang (stabilisatiestang?) naar een gekantelde trommelrem. Net als bij KuifjeQuest heb je maar 1 bocht, het voelt heel direct, je hebt maar weinig kracht nodig en het is goed doseerbaar. Er kan geen water in de kabel komen en de kabel is flexibel genoeg om mee te bewegen met de stabilisatiestang. De kabel loopt dwars over de plek waar de hak van de voet langs komt, maar ik heb lange benen en de hak bleef ruimschoots vrij van de kabel. Zo zat het in mijn paarse Milan GT.
Ik bedacht later dat je de remkabel ook helemaal naar de neus kunt laten lopen voor je het de bocht laat maken. Extra lengte lijkt geen extra wrijving te geven, dus waarom niet? Met de traditionele spiraalgewonden remkabel zou het sponziger kunnen aanvoelen omdat deze kabel wat in elkaar gaat bij hard remmen en een langere kabel gaat vast meer in elkaar. Maar dan is er altijd nog de moderne dubbelgewonden remkabel die tegenwoordig meestal in velomobielen wordt toegepast. Die is veel stijver en heeft niet de neiging in elkaar te gaan.
Wat betreft stuur op de buik laten rusten: dat is misschien niet zo'n goede manier. Bij een frontale botsing zet het stuur zich misschien klem onder je borstbeen. Beter is om het stuur op te hangen aan een touwtje of kabel, vrij van je buik. Dan klapt het stuur naar voren bij een frontale botsing waarbij je lichaam naar voren beweegt.
Met een duimrem kun je niet zoveel kracht zetten, dat klopt. Is waarschijnlijk toch geen goed idee. Een bredere rem zou wel prettig zijn voor diegenen die een fietsnavigatie op het midden van het stuur hebben. Dan kun je meer vingers gebruiken bij het remmen.
Citaat: Eigenlijk weet ik niet eens waarom velomobiel.nl heeft gekozen voor het bovenstuur.
Is er hier iemand die dat weet?
Bovenstaande is geen quote van mij, maar ik denk wel een antwoord te hebben. Een bovenstuur is universeler. Een onderstuur zou bijvoorbeeld voor mij echt onmogelijk zijn. Mijn lange armen komen in de Quest bijvoorbeeld uit bij de bovenste punt van de veerpoot. Bij de Bülk komt ik wat gunstiger uit, maar ook dan is er te weinig ruimte om te kunnen sturen met een onderstuur. Ik vind het best want ik vind een bovenstuur ook prettiger.