14-Mar-2024, 09:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Mar-2024, 09:54 PM door PieterTrapt.)
(05-Mar-2024, 05:39 PM)Wim -de roetsende schreef:(05-Mar-2024, 03:08 PM)PieterTrapt schreef: Ik ben docent/leerkracht/meester in het Hoger Beroepsonderwijs.
Welkom in dit topic. Welk vakgebied als ik vragen mag?
Hoi Wim (en anderen). Ik was even paar dagen weg. Ik werk bij de opleiding Communicatie, wij leiden mensen op voor beroepen als tekstschrijver, woordvoerder, communicatiemedewerker, online marketeer of videospecialist. Mijn eigen vakgebied is onderzoeksmethoden.
Ik help de studenten met het doen van onderzoek. Goede communicatie slaat een brug tussen de zender en de ontvanger, en vaak is het zinvol om eerst onderzoek te doen. Zoals onder andere: wie vormen de doelgroep, wat zijn hun wensen, voor welke argumenten staan ze open? En ook: wat is er te leren uit theorie en praktijkvoorbeelden over effectief communiceren? En ik help ze met het opzetten van goede testen. Dat je voor een grote campagne start eerst een kleine proef opzet en kijkt hoe die werkt. Bijv: welke versie werkt beter om (ik noem maar wat) mensen op te voeden om hun rommel in de vuilnisbak te gooien, is dat poster A of poster B? Ik werk met studenten van gemiddeld een jaar of 20, en met veel plezier.
Op communicatiegebied zie je trouwens in de praktijk de raarste dingen, waar mijn studenten niet mee weg zouden komen. Zoals vandaag een bericht dat Amsterdam Britse "feesttoeristen" wil afschrikken met de boodschap " Kom niet naar Amsterdam en kom hier vooral geen cocaine kopen!" Nou, daarvan weten we dat het niet effectief is, vaak zelfs een omgekeerd effect heeft (brave burgers gaan nu denken: o, kennelijk doen ze dat in Amsterdam, leuk idee eigenlijk, ook eens proberen!). Dit is alsof je grote posters ophangt: "Fiets niet door de Lindelaan en ga vooral NIET bij nummer 5 belletje trekken!!!" Geen wonder dat een eerdere versie daarvan niet het gewenste effect had - geheel volgens verwachting.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead