15-Mar-2024, 09:42 PM
(15-Mar-2024, 09:04 PM)Gideonaut schreef: De oude Quests zaten volgens mij rondt the 35/40 kilo? ik geloof best wel dat je met een 3x20 de Velayo (van 30kg) voorbij komt maar of het verder praktisch is of hedendaags nog een goede investering als een 26" zoveel meer waarde brengt voor een kleine prijs?
De eerste series Questen zaten voor zover ik weet op 38 kilo. Door de jaren heen is dat langzaam geslonken naar 28 kilo voor de laatste carbon modelletjes, of circa 31 kilo voor de recentste glasvezel exemplaren.
Daarnaast inderdaad het grotere achterwiel (dus geen tussenas), van 3x7/3x8/3x9 naar 3x10 of 2x11 versnellingen, diverse kleine mechanische verbeteringen en het simpele feit dat van alles (behalve slijtdelen) aan de Quest 5 of 10 jaar nieuwer is en wellicht 50.000 km minder gelopen heeft maakt een (recente) 26 inch Quest toch wel veel fijner is dan een oude 20 inch. Ik zou er zeker de helft meer voor over hebben, vooropgesteld uiteraard dat je dat geld beschikbaar hebt.
Het beste argument tegen is wat mij betreft al gegeven door Willeke: Er is toch wel een kans dat je in je eerste jaar de VM een keer op de kant legt. Dat doet minder pijn bij een voordeliger exemplaar, zelfs als een (goede) reparatie vergelijkbaar duur zou zijn.
Groot voorbehoud: Ik rij helemaal (nog) geen VM! maargoed, als er wel eens een carbon Quest voor 3K op marktplaats opduikt, hou ik me aanbevolen...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'