18-Mar-2024, 11:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-Mar-2024, 11:05 AM door 365cycle.)
(18-Mar-2024, 02:57 AM)Veloquest schreef: toen ik nog voor mijn werk veel met een auto mee moest hebben we een keer snachts 20 min lang 220 gereden op de snelweg en moet zeggen dan merk je wel dat je tijdwinst hebt.Nog altijd zeer beperkt, zeker als je het hele plaatje bekijkt. Ik reed vroeger vaak laat op de dag in het weekend naar Berlijn en reed in die tijd Porsche (een wat oudere hoor, 944S met de nieuwere 3.0 motor uit de 968 erin). Eén keer had ik haast. Ik reed in Duitsland sowieso al standaard 160 op de 130-stukken, maar die rit heb ik overal waar het mocht en kon 230 gereden, met uitschieters naar 260. Onderweg had ik een gedwongen stop, want de auto had 75 liter dorst. We waren iets minder dan een halfuur sneller, maar ik was gesloopt na de rit, zo vermoeid. Moest een paar uur wachten en ben maar even een dutje gaan doen.
De tijdwinst viel mij tegen, blijkbaar zijn al die keren dat er even een snelheidsbeperking is of dat je af moet remmen omdat er andere mensen op de weg zitten toch wel duur voor het gemiddelde. Hetzelfde zie ik met de fiets: op m'n woonwerkroute moet ik 45 kruissnelheid rijden en moet het verkeer mee zitten om ~38 gemiddeld te rijden. Wil ik naar ~42 gemiddeld, dan moet ik overal waar het kan 55 kruissnelheid rijden. Die ene keer dat ik hoog in de 40 gemiddeld reed op die route kwam ik 's avonds laat terug van vrienden en ben ik overal waar het kon (dus ook waar het niet mocht) over de weg gegaan.
Onder normale omstandigheden kon ik met die Porsche prima 8,5-9 liter / 100 km rijden op lange afstanden. Tijdens die Berlijn-trip heb ik voordat we de volgende dag de stad uit reden de auto maar weer even volgegooid. Ik weet het nog precies: we hadden 127 liter Superbenzine verstookt in krap 700 km.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.